کشف الگوهای پنهان موجود در داده های بیماران مبتلا به سل

چکیده:
زمینه و هدف
با تحلیل و بررسی دقیق داده های بیماران مبتلا به بیماری خاصی می توان به الگوها و دانش غنی موجود در مورد آن بیماری و یا حتی ویژگی های خاص خود بیماران مبتلا به آن بیماری دست یافت. معمولا در مطالعات پزشکی فرضیه ای در نظر گرفته می شود و سپس به صورت آینده نگر برای اثبات یا رد این فرضیه داده هایی جمع آوری می گردند، اما در بسیاری از موارد ممکن است بین داده های بیماران روابطی وجود داشته باشد که حتی در مورد آن ها تا به حال هیچ حدسی زده نشده است و طبیعتا فرضیه ای هم در نظر گرفته نشده است. لذا، در این مطالعه الگوهای پنهان موجود در مجموعه داده های بیماران مبتلا به سل کشف شده است.
روش کار
در این مطالعه داده های تعداد 600 بیمار مبتلا به سل مراجعه کننده به بیمارستان مسیح دانشوری تهران از سال 1392 تا 1393 از طریق خواندن پرونده های کاغذی بیماران و استخراج نتایح آزمایش های بالینی بیماران از طریق سیستم اطلاعات بیمارستانی جمع آوری گردیده است و سپس با استفاده از تکنیک داده کاوی APIRIORI با استفاده از ابزار داده کاوی WEKA به کشف روابط انجمنی موجود در داده ها پرداخته شده است.
یافته ها
بیماری های پرفشاری خون، دیابت بی مزه و ایسکیمیک قلبی، بیماری هایی با بیشترین فراوانی در بین مبتلایان به سل در این بانک داده ای بوده است. بیمارانی که دیابت بی مزه یا تعریق شبانه داشتنه اند سرفه مزمن را نیز تجربه کرده اند. بیمارانی که آزمایش خلط BK+ آن ها یک بوده است و کاهش وزن هم داشته اند نیز سرفه مزمن را تجربه کرده اند. بیمارانی که خلط خونی داشته اند و آزمایش خلط BK+ آن ها نیز 3 بوده است هم سرفه مزمن نیز داشته اند. بیماران مردی که تعریق شبانه داشته اند دچار کاهش وزن نیز شده اند. بیمارانی که هم کاهش وزن و هم تب داشته اند تعریق شبانه نیز داشته اند.
نتیجه گیری
قوانین کشف شده می توانند برای مطالعات بعدی به خصوص مطالعات کارآزمایی بالینی به عنوان فرضیه های اولیه در نظر گرفته شوند. علاوه بر این پزشکان نیز می توانند از این قوانین در تحلیل وضعیت بالینی بیماران استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!