رابطه ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله با میزان استرس درک شده در پرستاران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حرفه پرستاری به خودی خود به عنوان یکی از مهمترین منابع استرس محسوب می شود. راهبردهای مقابله با استرس و ویژگی های شخصیتی در کاهش اثرات شرایط استرس زا موثرند می باشد. هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله با میزان استرس درکشده در پرستاران می باشد.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری کلیه پرستاران چهار بخش از بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1393 می باشد که با استفاده از جدولKrejcie & Morgan تعداد 127 نفر به به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه ویژگی های شخصیتی NEO، راهبردهای مقابله با استرس Endler and parker و نشانگان استرس بوده است. تحلیل داده های پژوهش در سطح آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس) با استفاده ازنرم افزار SPSS نسخه 19 صورت گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد بین روان رنجورخویی با راهبرد مقابله با استرس هیجان مدار، بین ویژگی برون گرایی با راهبرد مقابله با استرس مسئله مدار و اجتنابی، همچنین بین ویژگی های توافق و با وجدان بودن با راهبردهای مقابله با استرس مسئله مدار همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد (01/0p<). بین روان رنجورخویی با استرس درک شده شناختی همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد (05/0p<). بین برون گرایی با استرس درکشده رفتاری و همچنین بین ویژگی گشودگی با استرس درکشده عاطفی و رفتاری و بین با وجدان بودن و استرس درک شده جسمانی ورفتاری همبستگی منفی معنی دار وجود دارد. فقط راهبرد مقابله هیجان مدار با استرس درک شده همبستگی مثبت معنی دارد (01/0p<).
نتیجه گیری کلی: گزینش پرستاران دارای ویژگی های شخصیتی محافظت کننده و شناسایی پرستاران در معرض خطر و به کار بردن مداخله های درمانی مانند آموزش مهارت های مقابله با فشار روانی و تقویت عوامل شخصیتی محافظت کننده می تواند در پیشگیری از استرس و فرسودگی پرستاران سودمند باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1576951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!