اثر سطوح روغن کانولا و لایزین بر عملکرد، پروفایل اسید های چرب گوشت سینه و فراسنجه-های لیپیدی سرم خون جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: اسید های چرب امگا-3 و نسبت آنها با اسیدهای چرب امگا6 تاثیر مهمی بر سلامتی جامعه و کاهش بیماری های قلبی- عروقی، ورم مفاصل و دیابت دارند.
هدف
این آزمایش به منظور بررسی تاثیر سطوح روغن کانولا و اسید آمینه لایزین برعملکرد، ترکیب اسید های چرب گوشت و فراسنجه های لپیدی سرم جوجه های گوشتی انجام شد.
روش کار
از 240 قطعه جوجه گوشتی راس 308 در یک آزمایش فاکتوریل 2×3 با سه سطح روغن کانولا (یک، سه و پنج درصد) و دو سطح لایزین (سطح پیشنهادی و 25درصد بالاتر از سطح پیشنهادی) در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار و 10 پرنده در هر تکرار، استفاده شد. در 42 روزگی، 2پرنده از هر تکرار کشتار و پروفایل اسید های چرب در نمونه های گوشت سینه تعیین شد.
نتایج
جوجه هایی که جیره های دارای 5 درصد روغن کانولا دریافت کردند رشد بیشتری داشتند (05/0>P). افزایش وزن روزانه پرندگانی که جیره های دارای 5 درصد روغن و سطح پیشنهادی لایزین دریافت کردند بیشتر از پرندگانی تغذیه شده با جیره های حاوی سطوح دیگر چربی و دو سطح لیزین بود(05/0P<). مقدار اسید میرستیک(C14:0) و اسید اولئیک(C18 n-9) در گوشت سینه پرندگانی که باجیره حاوی 5 درصد روغن تغذیه شدند، بیشتر از سایر تیمارها بود (05/0P<). تغذیه جوجه ها با جیره ها ی 3 و 5 درصد روغن کانولا، محتوای اسید لینولنیک را افزایش داد، ولی موجب کاهش اسید آراشیدونیک گوشت سینه شد (05/0P<). پرندگانی که جیره حاوی 5 درصد روغن کانولا و سطح بالاتر لایزین را دریافت کردند، بیشترین مقدار اسید میرستیک (C14) را در گوشت داشتند (05/0P<). پرندگانی که جیره های حاوی 5 درصد روغن و سطح پیشنهادی لایزین را دریافت کرده بودند مقدار تری گلیسرید بالاتری را نسبت به سایر تیمارها در سرم خود داشتند.
نتیجه گیری نهائی: بر اساس نتایج این آزمایش، جیره دارای 5 درصد روغن کانولا و سطح پیشنهادی لیزین، موجب بهبود افزایش وزن می شود ولی تاثیری بر میزان اسید های چرب غیر اشباع در گوشت سینه جوجه های گوشتی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!