بررسی میزان بیان ژن های Fas و Apaf-1 در فیبروبلاست های پوست بیماران مبتلا به اوز

چکیده:
زمینه و هدف
در اسکلروز سیستمیک، فیبروبلاست ها در برابر آپوپتوز مقاوم شده و با ترشح مداوم کلاژن و ماتریکس خارج سلولی، موجب تشکیل فیبروز در بافت ها می شوند. لازم است علل ثانویه بروز بیماری، از جمله عدم پاسخ فیبروبلاست های فعال شده به آپوپتوز به عنوان عامل اصلی در ایجاد و استقرار بیماری، مورد توجه قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان بیان نسبی دو ژن کلیدی مسیر آپوپتوز، Fas و Apaf-1 که به ترتیب در مسیرهای خارجی و داخلی آپوپتوز نقش دارند، انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه مورد- شاهدی، نمونه های بیوپسی پوست از 19 بیمار مبتلا به اسکلروز سیستمیک منتشر و 16 فرد سالم در بازه زمانی سال 1393 تا 1394جمع آوری شد. گروه بیمار از درمانگاه روماتولوژی بیمارستان شریعتی و مرکز روماتیسم ایران و گروه کنترل از پرسنل بیمارستان شریعتی انتخاب شدند. پس از جداسازی و کشت فیبروبلاست های پوستی، RNA سلول ها استخراج گردید و سنتز cDNA از روی این رونوشت های ژنومی انجام گرفت. سپس میزان بیان ژن های Fas و Apaf-1 توسط واکنش Real-time PCR اندازه گیری شد.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از Real-time PCR نشان داد که در فیبروبلاست پوست بیماران مبتلا به اسکلروز سیستمیک و افراد سالم تفاوت معنا داری از نظر میزان بیان ژن های (8/0P=)Fas و (17/0P=)Apaf-1 وجود نداشت.
نتیجه گیری
در این مطالعه تغییرات معنادار در میزان بیان ژن های Apaf-1 و Fas وجود نداشت و این موضوع نشان می دهد که حداقل در سطح mRNA این ژن ها در فیبروبلاست های بیماران اسکلروز سیستمیک فعال نشده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 288
لینک کوتاه:
magiran.com/p1581824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!