سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلامت بینایی و شنوایی در سلامت جسمی بسیار موثر است و پرستار بهداشت جامعه نقش مهمی را در ارتقاء سلامت دانش آموزان، ایفا می نماید. از این رو بررسی سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان توسط پرستار بهداشت می تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت آنان داشته باشد.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت بینایی و شنوایی دانش آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان در سال 1391 انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است و جامعه پژوهش آن را کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در 50 دبستان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان به تعداد 5500 نفر تشکیل می دادند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 26 دبستان انتخاب شد و از هر کلاس در هر دبستان 24 دانش آموز و در نهایت 624 دانش آموز شامل 322 دانش آموز دختر و 302 دانش آموز پسر در محدوده سنی 6 تا 12 سال و پایه های اول تا ششم ابتدایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها چارت Snellen و چک لیست بررسی برای ثبت داده ها بود. برای سنجش شنوایی نیز پس از آموزش روش کار به دانش آموز، وی رو به دیوار می نشست و با انگشت اشاره مجرای گوش خود را مسدود می نمود و پژوهشگر در پشت سر او قرار می گرفت و با بیان کلمات دو سیلابی ابتدا گوش راست، بعد گوش چپ و سپس هر دو گوش را بررسی می نمود. همچنین موارد استفاده از عینک و سمعک و ظاهر چشم و گوش بررسی و نتایج ثبت شد. روایی ابزار با کمک روایی محتوایی تعیین شد و برای پایایی ابزار مورد استفاده 15 نفر از واحدهای مورد پژوهش به فاصله زمانی یک روز دوبار با ابزارهای مورد نظر، تحت بررسی قرار گرفتند. ضریب همبستگی بین دو مرحله یک بود که نشانگر اعتماد علمی ابزار مورد استفاده بود. پژوهشگر برای هر دانش آموز مورد پژوهش، بطور شفاهی در مورد اهداف و روش انجام کار توضیحات لازم را ارائه نمود و در صورت رضایت دانش آموز در پژوهش وارد گردید. اطلاعات بدست آمده با کمک آمارهای توصیفی مرکزی و پراکندگی، آزمون مجذور کای و با سطح معناداری (05/0 P<) تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
از مجموع دانش آموزان مورد بررسی 35/20 درصد (98/22% دختران و 55/17% پسران) دچار اختلال بینایی بودند. بین دخترها و پسرها در مورد اختلال بینایی اختلاف معناداری وجود نداشت (11/0P=). در این میان 04/3 درصد از عینک استفاده می کردند. همچنین 10/10 درصد دانش آموزان (8/11% دختران و 28/8% پسران) نیز دارای اختلال شنوایی بودند که در این مورد نیز بین دخترها و پسرها اختلاف معناداری وجود نداشت(18/0P=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده آموزش های بیشتر در مورد نحوه مطالعه، تماشای تلویزیون، اهمیت استفاده از عینک و رعایت بهداشت گوش بویژه برای دختران ضروری می باشد. همچنین ارجاع دانش آموزان دارای اختلال به متخصص مربوطه دارای اهمیت است. در این زمینه پرستار بهداشت جامعه می تواند بسیار موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1581964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!