بررسی ویژگی های بالینی و بافت شناسی Consecutive Exotropia

چکیده:
هدف
بررسی ویژگی های بالینی، هیستوپاتولوژی و جمعیت شناختی Consecutive Exotropia و تعیین رابطه مقدار- پاسخ در این بیماران.
روش پژوهش: بیماران دارای Consecutive Exotropia که در فاصله زمانی شهریور 1393 تا اردیبهشت 1394 به بیمارستان فارابی تهران مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند. پس از معاینه چشم پزشکی کامل و تعیین میزان انحراف دور و نزدیک، تمامی بیماران دارای Forced Duction Test منفی، تحت جراحی کوتاه کردن عضله راست داخلی به میزان 4 میلی متر و Advancement آن قرار گرفتند. عدم رویت رشته های عضله در محل اتصال عضله حین عمل (با توجه به نظر جراح) ثبت و با نتایج هیستوپاتولوژی مقایسه شد. یازده عضله راست داخلی کوتاه شده از 11 بیمار گروه شاهد (بدون هیچ سابقه جراحی روی عضله راست داخلی) با 30 بیمار دارای Consecutive Exotropia تحت مقایسه هیستوپاتولوژی قرار گرفتند. رابطه مقدار- پاسخ برای کوتاه کردن عضله راست داخلی و Advancement آن در بیماران دارای Consecutive Exotropia محاسبه شد.
یافته ها
سی چشم از 30 بیمار دارای Consecutive Exotropia مورد مطالعه قرار گرفت. در 40 درصد بیماران حین جراحی، رشته های عضله در محل اتصال عضله رویت نشد. موفقیت جراحی با عدم رویت رشته های عضله در محل اتصال عضله ارتباطی نداشت. مقدار-پاسخ تقریبا 4/4 پریسم دیوپتر در هر میلی متر کوتاه کردن عضله و Advancement عضله راست داخلی بود. بهترین نقطه تمایز (Cut off) برای پیش بینی عدم حضور بافت عضلانی در محل اتصال عضله توسط بررسی هیستوپاتولوژی، 18 درصد برای میزان بافت عضلانی در لام با حساسیت 2/55 درصد و ویژگی 3/88 درصد بود. از سوی دیگر نقطه تمایز برای اسکار در پاتولوژی، 5/72 درصد با حساسیت 2/55 درصد و ویژگی 7/91 درصد بود.
نتیجه گیری
عدم رویت رشته های عضله حین جراحی از علل مهم Consecutive Exotropia است که می تواند به دلیل Stretched Scar و لغزش عضله (Slipped Muscle) باشد. این یافته را می توان با مطالعات هیستوپاتولوژی از جمله رنگ آمیزی ماسون تری کروم اثبات کرد. ما یک رابطه مقدار- پاسخ در Consecutive Exotropia محاسبه کردیم که می تواند در برنامه ریزی بهتر درمان این بیماران کمک کننده باشد. کم کاری عضله راست داخلی می تواند عاملی برای عدم رویت رشته های محل اتصال عضله باشد. با آگاهی از عوامل خطر عدم رویت رشته های عضله در محل اتصال عضله حین جراحی، می توان پیش آگهی جراحی را تعیین نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!