گزارش مورد: جایگذاری تاخیری دو مورد دندان بیرون افتاده از ساکت دندانی

چکیده:
مقدمه
یکی از شدیدترین صدمات دندانی، بیرون افتادن دندان از ساکت آلوئول می باشد که بیشتر در سنین پایین اتفاق می افتد. درمان پیشنهادی در صورت امکان جایگذاری فوری دندان بیرون افتاده می باشد که می تواند منجر به پیش اگهی بهتر گردد.
گزارش مورد: در مقاله حاضر، دو مورد جایگذاری تاخیری دندان بیرون افتاده از ساکت دندانی را ارائه می دهیم. بیمار اول آقای 20 ساله با دندان انسیزور لترال چپ فک بالا بیرون افتاده از ساکت دندانی در اثر ضربه ای که 20 ساعت قبل از ویزیت اتفاق افتاده است. درمان کانال ریشه خارج از دهان، جایگذاری، اسپلینت، تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک در هفته اول انجام شد. اسپلینت پس از 6 هفته برداشته شد. مورد دوم پسر 16 ساله با دندان انسیزور سانترال فک بالا بیرون افتاده از ساکت دندانی که پس از 70 دقیقه باقی ماندن در محیط خشک، در مرکز دندانپزشکی دیگری جایگذاری شده ارائه می شود. بیمار سه روز بعد از جایگذاری دندان به ما ارجاع شد. اسپلینت، پاکسازی کانال ریشه و درمان با کلسیم هیدروکساید بلافاصله در جلسه اول انجام شد. درمان کانال ریشه پس از 4 هفته انجام و اسپلینت برداشته شد. در طی دوره پیگیری یک ساله، هر دو دندان فانکشنال بودند. علائم رادیوگرافیک و کلینیکی انکیلوز مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتیجه می گیریم باقی ماندن در موقعیت خارج از استخوان آلوئول برای یک دوره طولانی (جایگذاری تاخیری)، می تواند بر موقعیت فانکشنال در بعضی موارد تاثیرگذار نباشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!