ارزیابی بی خطری کرم های ضددرماتیت ازطریق اندازه گیری شاخص های بیوفیزیکی پوست: کارآزمایی بالینی دارای گروه شاهد فاز I

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درماتیت یا اگزما نوعی اختلال پوستی خارش دار است که معمولا به علت واکنش التهابی پوست در پاسخ به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی بی خطری کرم های ضددرماتیت و بررسی عوارض جانبی احتمالی روی داوطلبین انسانی با اندازه گیری شاخص های بیوفیزیکی پوست به عنوان روشی غیرتهاجمی صورت پذیرفت.
روش اجرا: در کارآزمایی بالینی فاز I حاضر، دو گروه 15 نفره ی داوطلب بزرگسال و 15 داوطلب کودک سالم جهت بررسی بی خطری سه کرم ضددرماتیت آتوپیک و تماسی انتخاب شدند. اندازه گیری ها به کمک دستگاهMPA 580 ® Cutometerصورت گرفت و تغییرات رخ داده در شاخص های میزان تبخیر آب از اپی درم، رطوبت لایه ی شاخی، محتوای ملانین، محتوای هموگلوبین (اریتم) و pH پوست ثبت گردید. این تغییرات در هر یک از متغیرها در سمت مصرف کرم و سمت شاهد، با آزمون های آماری مقایسه شدند و 05/0P< معنادار تلقی شد.
یافته ها
در مقایسه ی انجام گرفته هیچ گونه تفاوت آماری معناداری در شاخص های میزان تبخیر آب از اپی درم، محتوای ملانین، محتوای هموگلوبین و pH مشاهده نشد. اختلاف بین تغییر رطوبت لایه ی شاخی در سمت مصرف کرم های Dermalex Repair Eczema، Dermalex Repair Contact Eczema وDermalex Repair Eczema for Babies & Children با سمت شاهد معنادار تلقی گردید و P حاصل به ترتیب برابر 002/0، 001/0 و 013/0 بود که به دلیل وجود ترکیبات پوشاننده یا جذب کننده ی رطوبت در کرم ها بود.
نتیجه گیری
با توجه به آن که پس از استفاده،تغییرات نامطلوبی در شاخص های بیوفیزیکی پوست ایجاد نشد می توان هر سه کرم را بی ضرر در نظر گرفت. نتایج خودارزیابی داوطلبین نیز بر ایجاد نشدن عوارض جانبی دلالت داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!