شناسایی ایزوله های انتروباکتر تولیدکننده ESBL و دارای ژن blaSHV جداشده از عفونت های گردش خون در طی 10 سال در جنوب ایران (شیراز)

پیام:
چکیده:
زمینه
در تمام جهان مقاومت چند دارویی در بین باکتری های گرم منفی ایجادکننده عفونت های بیمارستانی یا اکتسابی از جامعه در حال ظهور است. اهداف این مطالعه شامل: (1) تعیین پروفایل حساسیت آنتی بیوتیکی ایزوله های انتروباکتر جداشده از خون، (2) شناسایی فنوتایپی سویه های تولیدکننده ESBL و AmpC، (3) شناسایی سویه های MDR، (4) شناسایی ایزوله های دارای ژن blaSHV با استفاده از روش PCR، بودند.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 90 ایزوله انتروباکتر که در طی 10 سال (1393-1384) از عفونت گردش خون ارسالی از بیماران بستری در بیمارستان های شهر شیراز با استفاده از سیستم اتوماتیک BACTEC 9240 جدا شده بودند، انجام شد. ایزوله ها با استفاده از تست های بیوشیمیایی تعبیه شده در سیستم API 20E اختصاصی انتروباکتریاسیه مجددا مورد شناسایی نهایی قرار گرفتند. بر اساس پروتکل ارائه شده توسطCLSI در سال 2014، از روش استاندارد دیسک دیفیوژن و تست فنوتیپی DDST به ترتیب برای تست حساسیت آنتی بیوتیکی و شناسایی سویه های تولیدکننده ESBL استفاده شد. از روش ملکولی PCR برای شناسایی سویه های دارای ژن blaSHV استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه مروپنم (9/98 درصد) و ایمی پنم (6/95 درصد) و کلیستین (3/93 درصد) موثرترین آنتی بیوتیک ها بر علیه ایزوله ها بودند. در بین سفالوسپورین های نسل سوم مورد بررسی ایزوله ها بهترین پاسخ را به سفتازیدیم (8/47 درصد) و پس از آن به سفتریاکسون (2/42 درصد) نشان دادند. نتایج بررسی نشان داد که 1/11 درصد ایزوله ها MDR هستند. 5/15 درصد ایزوله ها همزمان ESBL مثبت و AmpC مثبت بودند. نتایج انجام PCR به منظور جستجوی ژن blaSHV در ایزوله های انتروباکتر مشخص کرد که 8/7 درصد سویه ها دارای این ژن بوده اند.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد مقاومت ایزوله های انتروباکتر به نسل سوم سفالوسپورین ها به یک مشکل تهدید کننده سلامت ملی تبدیل شده است. انجام مطالعات اپیدیمولوژیک کشوری به منظور ارائه برنامه جامع ملی جهت جلوگیری از ظهور و گسترش باکتری های مقاوم در کشور حیاتی است. ما معتقدیم به منظور حفظ کارباپنم ها به عنوان راهکار نهایی جهت درمان گونه های انتروباکتر، کارباپنم ها باید برای درمان ایزوله های مقاوم به دیگر آنتی بیوتیک ها استفاده شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
536 تا 548
لینک کوتاه:
magiran.com/p1586002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!