طراحی الگوی جامع مدیریت درد مزمن در سالمندی، یک پژوهش کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شناسایی عوامل موثر بر فرآیند مدیریت درد مزمن و دستیابی به یک الگوی جامع به منظور مدیریت موثر درد مزمن در سالمندی، از اهمیت فراوانی برخوردار است، بدین جهت این پژوهش با هدف طراحی الگویی جامع برای مدیریت درد مزمن در سالمندان، انجام گردید.
مواد و روش ها
در پژوهش حاضر به منظور شناسایی فرآیند و طراحی الگویی جامع مدیریت درد مزمن از یک مطالعه کیفی استفاده گردید. مصاحبه های نیمه ساختارمند و مشاهده شرکت کنندگان روش اصلی گردآوری داده ها بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 62 نفر شامل 30 سالمند مبتلا به درد مزمن، سه نفر از همراهان آنها و همچنین 29 نفر از اعضاء تیم درمانی در شهر اهواز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و نظری در مطالعه شرکت نمودند. تحلیل داده ها همزمان با جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش کوربین و اشتراوس انجام گردید. اعتبار داده ها بر اساس معیارهای لینکلن و گابا تایید شد.
یافته ها
الگوی جامع طراحی شده برای مدیریت درد مزمن در سالمندان از پنج سازه عمده تشکیل شده بود که شامل زندگی همراه با درد، دوست داشتن زندگی، حمایت همه جانبه، آسیب پذیری و دردمندی بود که در میان آنها «زندگی همراه با درد»، مفهوم مرکزی بود. در این الگوی جامع، درد به عنوان یک بیماری و پدیده زیستی، روانی، اجتماعی و مذهبی شناخته شد. موانع موجود همچون آسیب پذیری و عوامل تسهیل کننده همانند حمایت همه جانبه و دوست داشتن زندگی مورد توجه قرار گرفت. ارائه اقدامات تشخیصی و درمانی بر اساس مشارکت تخصص های مختلف و همکاری بین بخشی انجام می شود و با یک دید جامع و متوازن و با کاربرد روش های مختلف کاهش دهنده درد اقدام به مدیریت درد می گردد.
نتیجه گیری
الگوی طراحی شده در این پژوهش، یک الگوی مراقبتی جامع است و استفاده از آن در محیط های بالینی نیازمند انجام مطالعات بیشتر در زمینه آزمون مدل فوق بر روی سالمندان مبتلا به درد مزمن، خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1586822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!