بررسی سطح لاکتات خون در بیماران معتاد به اپیوم تحت عمل جراحی قلب باز

پیام:
چکیده:
مقدمه
ثابت شده است که هیپوپرفیوژن بافتی همراه با اسیدوز لاکتیک ثانویه، در اثر متابولیسم بی هوازی است. عوامل متعددی بر روی سطح لاکتات خون و نوع متابولیسم سلولی تاثیر دارند. بای پس قلبی ریوی (CBP) به طور گسترده ای برای حفظ پرفیوژن بافتی و اکسیژناسیون طی عمل جراحی قلب باز استفاده می شود. هیپوپرفیوژن بافتی و در نتیجه اسیدوز لاکتیک طی CBP ممکن است به علت هیپوترمی، همودیلوشن شدید، جریان پایینCBP یا فعالیت بیش از حد سیستم نوروهومونال روی دهد. سطح لاکتات خون یک نشانگر خوب هیپو پرفیوژن بافتی است. بنابراین کشف و درمان مناسب هیپو پرفیوژن بافتی در طی عمل جراحی قلب باز ضروری است.
مواد و روش ها
تعداد 50 بیمار که کاندیدای جراحی قلب باز بودند و سابقه مصرف مواد مخدر (تریاک) بیش از 5 سال داشتند، تحت مطالعه قرار گرفتند و سطح لاکتات خون شریانی قبل، بعد از القاء بیهوشی، لوله گذاری نای و دقایق 15 و 45 بعد از شروع CBP(بای پس قلبی ریوی) و به محض جدا شدن از پمپ CBP و 24 ساعت پس از عمل جراحی قلب باز اندازه گیری شد. طی CBPفشار خون متوسط شریانی به طور مداوم پایش و بین 60-50 میلی متر جیوه حفظ گردید. هماتوکریت بیماران نیز بین 18 -22 درصد طی CBPثابت نگه داشته شد. قند خون بیماران نیز طی عمل جراحی پایش و بین 180-110 میلی گرم در دسی لیتر ثابت نگاه داشته شد. لازم به توضیح است که پروتکل بیهوشی نیز در تمام بیماران یکسان بوده است.
نتایج
سطوح میانگین پایه لاکتات خون شریانی قبل از القاء بیهوشی، 036/0± 8/1 میلی مول / لیتر بوده است که در محدوده نرمال زیر 3 میلی مول / لیتر است. بعد از القاء بیهوشی و لوله گذاری نای 0.052 ± 1.02 میلی مول / لیتر و در دقایق 15 و 45 دقیقه بعد از شروع CPB به ترتیب 77/0± 2.13 میلی مول / لیتر و 1.43 ± 2.73 میلی مول / لیتر بود که تفاوت آماری معنی داری بین میانگین لاکتات خون در مقاطع زمانی مورد نظر دیده می شود. (= 0.0001 P) در حالی که میانگین لاکتات خون قبل از القاء بیهوشی با لاکتات خون بعد از القاء بیهوشی و لوله گذاری نای اختلاف معنی داری نداشت. (P = 0.122) همچنین بین دو گروه بیماران با کمتر از 120 دقیقه CBP و بیماران با بیشتر از 120 دقیقه CBP تغییرات لاکتات خون در مقاطع زمانی مشخص شده تفاوت آماری معنی داری را نشان می دهد یعنی سیر تغییرات لاکتات خون در مقاطع زمانی مورد مطالعه در دو گروه مورد نظر با یکدیگر تفاوت دارد. (= 0.001 P) میانگین لاکتات خون در زمان بعد از القاء بیهوشی و لوله گذاری نای، جدا شدن از CPB و 24 ساعت بعد از عمل جراحی با یکدیگر اختلاف آماری معنی داری داشتند. اما در زمان های دقیقه 15 و دقیقه 45 بعد از شروع CPBاختلاف معنی داری در میانگین سطوح لاکتات خون بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین بین دو گروه بیماران معتاد سیگاری و بیماران معتاد غیر سیگاری، تغییرات لاکتات خون در مقاطع زمانی مشخص شده، تفاوت آماری معنی داری نشان نمی دهد.
بحث: این مطالعه نشان داد که مقادیر لاکتات خون بیماران معتاد در محدوده نرمال است. استفاده از پمپ CPB باعث افزایش سطح لاکتات خون در طی عمل جراحی قلب باز می شود و سطح لاکتات خون طی عمل جراحی قلب باز در این افراد با افزایش طول زمان پمپ CPB افزایش می یابد اما طی 24 ساعت بعد از عمل جراحی قلب باز، سطح لاکتات خون در تمام بیماران سیر نزولی می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1586827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!