بررسی تاثیر رایحه درمانی ماساژی با روغن نعناع بر شاخص های فیزیولوژیک بعد از عمل جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

چکیده:
زمینه و هدف
به دلیل عوارض جانبی داروهای مخدر، امروزه درمان های غیر دارویی توجه سیستم های پرستاری را به خود جلب کرده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تاثیر آروماتراپی ماساژی با روغن نعناع بر شاخص های فیزیولوژیک بعد از عمل جراحی انجام شد.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی که در بیمارستان رازی شهر اهواز انجام شد، تعداد 60 بیمار کاندید عمل جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی بر اساس ضوابط ورود به مطالعه انتخاب و پس از همسان سازی بر اساس سن و جنس، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و شاهد (30 نفر) تقسیم شدند. درگروه مداخله در دو نوبت بلافاصله بعد از ورود به ریکاوری و شش ساعت بعد دست و پا با روغن نعناع و در گروه شاهد نیز از روغن بادام شیرین (پلاسبو) برای کاهش اصطکاک دست استفاده شد. شاخص های فیزیولوژیک در نقاط زمانی قبل از مداخله، قبل از عمل، قبل از ماساژ، بلافاصله بعد از ماساژ و شش، 12 و 24 ساعت بعد از ماساژ ثبت شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی دو نمونه ای مستقل و آزمون اندازه گیری مکرر و به کمک نرم افزار SPSS 20 انجام شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که به طور کلی، میانگین فشارخون سیستولیک (03/0P=)، دیاستولیک (02/0P=) و ضربان قلب (04/0P=) در طی سنجش های مکرر زمانی، اختلاف معنی دار آماری داشته و تنها میانگین تعداد تنفس در مقاطع زمانی مورد بررسی (08/0P=) اختلاف آماری معنی داری نشان نداده است.
نتیجه گیری
برا ساس نتایج این مطالعه کاهش شاخص های فیزیولوژیک در دو گروه مورد بررسی در محدوده نرمال بودند لذا انجام آروماتراپی با روغن نعناع به لحاظ بالینی ارزشمند تلقی نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1588060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!