بررسی ژن HER3 به روش RT-PCR در نمونه های افراد مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان و در عین حال مهم ترین بیماری ها در سراسر جهان می باشد. تحقیقات گسترده ای در جهت پیش گیری و درمان سرطان صورت می گیرد. HER3 یکی از پروتئین های متصل به غشا می باشد که توسط ژن ErbB3 کدگذاری می شود و تنها پس از هترودایمر شدن با دیگر اعضای خانواده می تواند فسفریله و فعال شود. هدف از این مطالعه بررسی بیانHER3 به عنوان یک فاکتور احتمالی دخیل در گسترس سرطان پستان می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه موردی- شاهدی 20 نمونه بافت پارافینه سرطان پستان و 20 نمونه بافت پارافینه سالم از بیمارستان مهر در سال 92 جمع آوری شد و بیان HER3 به روش کیفی RT-PCR بر روی نمونه ها انجام گرفت. برای این منظور ابتدا استخراج RNA از بافت توسط محلول RNX و به دنبال آن cDNA ساخته شد. تست RT-PCR ویژه HER3 بهینه و محصول PCR بر روی ژل آگارز مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در 70% نمونه های افراد بیمار، بیان ژن HER3 با توجه به حضور باند بر روی ژل آگارز مشاهده شد و در 30% از نمونه ها باند اختصاصی مشاهده نگردید، همچنین در 20% از نمونه های نرمال، محصول PCR مشاهده و در 80% از نمونه ها هیچ باندی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج می توان بیان نمود که بیان ژن HER3 در بافت افراد مبتلا به سرطان پستان نسبت به افراد نرمال افزایش می یابد. عدم بیان این ژن در نمونه های نرمال و بیان آن در نمونه های بیمار احتمال دخالت این عامل را در پیشرفت و توسعه بیماری مطرح می کند و به نظر می رسد که افزایش بیان HER3 در ابتلا و پیشرفت بیماری نقش داشته و بررسی نقش این فاکتور در درمان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1588624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!