بررسی مقایسه ای کیفیت بهداشتی هوای کلانشهر تهران بر اساس شاخص کیفیت هوا (AQI) در پنج سال اخیر(93-89)

چکیده:
مقدمه و هدف
آلودگی هوا یکی از عمده ترین مشکلات کلانشهرها می باشد و بطور جدی سلامت ساکنین را تهدید می کند .از این رو جهت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، بررسی تغییرات آلاینده ها و مقایسه آنها با حد استاندارد و اطلاع رسانی به مسئولین و مردم نقش مهمی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای کیفیت بهداشتی هوای کلانشهر تهران بر اساس شاخص کیفیت هوا AQI در پنج سال اخیر(93-89) انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد. در ابتدا داده های ساعتی مربوط به پنج آلاینده ی معیار جهت اندازه گیری شاخص کیفیت هوا از شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان حفاظت محیط زیست اخذ گردید و با توجه به معیارهای سازمان جهانی بهداشت، اعتبار سنجی گردیده و با استفاده از رابطه و جدول استاندارد موجود، مقدار شاخص روزانه برای آلاینده های مورد نظر تعیین و بالاترین مقدار از بین شاخص های محاسبه شده برای تمامی ایستگاه ها، به عنوان شاخص نهایی و آلاینده ای که نشانگر بالاترین شاخص بود به عنوان آلاینده مسئول روز، معرفی گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که کیفیت هوای شهر تهران طی سال های 93-89 به ترتیب 330،327،350،343،352 روز از حد استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست ایران (100< AQI) بیشتر بود. در بیشتر سالها در اکثر روزهای سال ذرات معلق (2.5PM) آلاینده مسئول شناخته شد.
نتیجه گیری
با مقایسه کیفیت هوای شهر تهران طی پنج سال مشخص گردید که کیفیت هوا از لحاظ بهداشتی در وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و میزان آلودگی هوا در شهر تهران در حال افزایش است.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1590044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!