تاثیر پد بین انگشتی بر تعادل و جا به جایی مرکز فشار کف پا در سالمندان دچار انحراف به خارج شست پا

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
انحراف به خارج شست پا، شایع ترین دفورمیتی پا می باشد و با تغییر راستای انگشتان و تغییر در مرکز فشار کف پا و قدرت تعادل فرد همراه است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر کاربرد پدهای سیلیکونی بین انگشتی در وضعیت تعادلی و بیومکانیکی مبتلایان به این دفورمیتی بود.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع شبه تجربی بود و برروی 24 فرد مبتلا به انحراف به خارج شست پا در یک بیمارستان آموزشی تهران انجام شد. اطلاعات مربوط به نوسانات مرکز فشار کف پا، ازطریق صفحه نیروی BERTEC جمع آوری گردید. سنجش تعادل با دو آزمون TUG و FR انجام شد. نوسانات مرکز فشار در دو مرحله بدون استفاده از پد و با استفاده از پد به مدت 15 ثانیه بررسی گردید و متغیرهای جابه جایی مرکز فشاردر جهت جلویی پشتی، داخلی خارجی، طول مسیر طی شده مرکز فشار، سرعت جابه جایی مرکز فشار و سطح نوسان وضعیتی به دست آمد. داده ها با روش های آماری بررسی شدند
یافته ها
استفاده از پد بین انگشتی در جابه جایی مرکز فشار در جهت جلویی پشتی، داخلی خارجی، سطح نوسان وضعیتی، سرعت جابه جایی مرکز فشار و طول مسیر مرکز فشار تاثیر نداشت (p≥0/05)؛ اما نتایج آزمون های تعادلی را بهبود بخشید (p<0/05)
نتیجه گیری
استفاده از پد بین انگشتی باعث تغییر در جابه جایی مرکز فشار کف پا و مقادیر سرعت، سطح نوسان وضعیتی و طول مسیر جابه جایی مرکز فشار کف پا دچار انحراف به خارج شست پا نمی شود، اما در بهبود نتیجه آزمون های تعادلی موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1591769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!