تاثیر سوند بینی- معده ای بر عملکرد گوارشی بعد از گاسترکتومی در بیماران مبتلا به سرطان معده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

درمان اکثر بیماران مبتلا به سرطان معده، گاسترکتومی است. به طور معمول پس از جراحی از سوند بینی- معده ای جهت تغذیه بیماران استفاده می شود، اما در مورد لزوم استفاده از آن اتفاق نظر وجود ندارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر سوند بینی- معده ای بر عملکرد گوارشی بعد از گاسترکتومی در بیماران مبتلا به سرطان معده انجام شد.

مواد و روش ها

کارآزمایی بالینی حاضر با مشارکت مبتلایان به سرطان معده بستری در بخش جراحی عمومی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال 1394 انجام شد. 68 بیمار به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 34 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. پس از عمل جراحی برای بیماران گروه مداخله سوند بینی- معده ای تعبیه شد. تا سه روز پس از عمل جراحی، بیماران در هر دو گروه ناشتا بودند و پس از آن سوند بینی- معده ای بیماران گروه مداخله خارج و تغذیه دهانی در هر دو گروه آغاز شد. عملکرد گوارشی بیماران در هر دو گروه از 6 ساعت بعد از ورود بیماران به بخش تا روز هفتم بعد از عمل، روزانه با استفاده از ابزار بررسی شدت تهوع و استفراغ و پرسشنامه پژوهشگرساخته بررسی عملکرد گوارشی مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازآزمون های دقیق فیشر، کای دو، تی مستقل، من ویتنی یو، تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و تی زوج تحت نرم افزار 16 SPSS انجام شد.

یافته ها

در طول مطالعه شدت تهوع و استفراغ، زمان اولین دفع گاز و شدت نفخ بیماران در گروه کنترل کمتر از گروه مداخله بود و فراوانی تحمل رژیم غذایی بعد از عمل در بیماران گروه کنترل بیشتر بود. این تفاوت ها تنها در رابطه با شدت نفخ بین دو گروه معنی دار بود (0/05> P).

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، سوند بینی- معده ای بعد از گاسترکتومی می تواند عملکرد طبیعی گوارش را به تاخیر بیاندازد. پیشنهاد می گردد این روش بعد از جراحی گاسترکتومی مورد استفاده قرار نگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!