نقش واکسن HPV در پیشگیری از سرطان دهانه رحم، مقاله مروری

چکیده:
مقدمه
سرطان دهانه رحم، یکی از علل عمده مرگ و میر زنان سنین باروری در کشورهای در حال توسعه و چهارمین بیماری بدخیم زنان در دنیا است. 95% سرطان های دهانه رحم با ویروس HPV مرتبط هستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش واکسن در پیشگیری از ابتلاء به HPV و سرطان دهانه رحم انجام شد.
روش کار
در این مطالعه مروری اطلاعات بین سالهای 2004 تا 2015از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Embase، Medline، Scopus، ISI، Pubmed و موتور جستجوی گوگل با وارد کردن کلمات کلیدی ویروس یا پیلومای انسانی HPV، واکسن پاپیلوما (HPV vaccine) و سرطان دهانه رحم استخراج شد. معیارهای ورود مقالات به مطالعه شامل درج کلمات مورد جستجو در بخش عنوان یا کلمات کلیدی مقالات بود. مقالات با داده های ناقص و مقالاتی که کمتر به موضوع مورد بحث مربوط بودند، از مطالعه خارج شدند.
یافته ها
HPV شایع ترین عفونت منتقله جنسی است و خود محدود شونده است. HPV در مردان و زنان ضایعات پیش بدخیمی دهنی- مقعدی ایجاد می کند که ممکن است به سمت بدخیمی پیشرفت کنند. واکسیناسیون HPV از عفونت HPV که همراه پیشرفت سرطان دهانی- مقعدی از جمله سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی است، جلوگیری می کند.
نتیجه گیری
واکسیناسیون HPV اثر و ایمونوژنیسیته بالا دارد و ایمنی قابل قبول ایجاد می کند. بر اساس مطالعات انجام شده، واکسن گارداسیل می تواند تا 90% در برابر سرطان دهانه رحم محافظت ایجاد کند در حالیکه واکسن نه گانه جدید تا 97% در برابر سرطان های با درجه بالای بدخیم دهانه رحم و ولو واژن موثر است. افزایش آگهی روز افزون درباره شیوع HPV و راه های انتقال و بیماری زایی و درمان واکسیناسیون این ویروس منجر به بهبود در کنترل بیماری و در نهایت کنترل پیامدهای ناشی از این ویروس و نیز امکان ریشه کن کردن سرطان سرویکس در دهه های آینده خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!