بررسی عوامل خطر بروز عودموضعی و متاستاز در بیماران مبتلا به سرطان پستان با استفاده از مدل لجستیک دو متغیره

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مشکلات اصلی در درمان سرطان پستان، متاستاز است که نشان دهنده وخیم تر شدن سلامت بیمار است. شناخت عوامل موثر بر این مشکل می تواند راهی برای پیشگیری و درمان فراهم آورد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل خطر بروز عودموضعی و متاستاز در بیماران مبتلا به سرطان پستان با استفاده از مدل لجستیک دومتغیره است.
روش کار
دراین مطالعه توصیفی از نوع طولی، اطلاعات جمعیت شناختی و وضعیت بیماری تمام بیماران (سرشماری) مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی از پرونده آن ها جمع آوری گردید. پرونده های ناقص حذف شدند. مدل لجستیک حاشیه ای دومتغیره برای دوپاسخ بروز عودموضعی و متاستاز در نرم افزار اس پی اس اس نسحه 21 برازش شد.
یافته ها
در کل پرونده 360 بیمار با میانگین سن 2/45 سال مشاهده شد. عودموضعی و متاستاز برای 5 درصد و 16 درصد بیماران تشخیص داده شد. نسبت بخت (odds ratio) عود موضعی و متاستاز 92/2 بود. وضعیت گیرنده استروژن از عوامل موثر بر عودموضوعی و درگیری غددلنفای از عوامل موثر بر عودموضوعی و متاستاز بود. اثر وضعیت گیرنده استروژن و درگیری غدد لنفاوی بر وقوع عود از اثر آن ها بر متاستاز بیشتر بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه، دو عامل وضعیت گیرنده استروژن و درگیری غدد لنفاوی از عوامل موثر بر بروز عود و متاستاز بودند. با بررسی این عوامل می توان در افراد پرخطر درمان های لازم را زودتر از موقع شروع شود. پیشنهاد می شود این مدل برای شناسایی عوامل خطر در سایر بیماری ها یا شرایط بهداشتی مرتبط به هم استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!