بررسی روش های اطلاع رسانی و جلب مشارکت عمومی در فعالیت های داوطلبانه بیمارستانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیریت نیروهای داوطلب یکی از مباحث مهم در فرآیند مدیریت بحران می باشد. در این بین اطلاع رسانی مناسب در جامعه و ارائه روش هایی برای جلب مشارکت و حفظ تداوم فعالیت های نیروهای داوطلب اهمیت بسیاری در مدیریت داوطلبین دارد. هدف پژوهش تعیین روش های اطلاع رسانی و جلب مشارکت عمومی در فعالیت های داوطلبانه بیمارستانی در شهر تهران می باشد.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و نمونه آماری شامل مدیران و کارشناسان در سطح امداد و نجات، پزشکان و پرستاران اورژانس و بیمارستان ها که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده 180 نفر انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه «مدیریت نیروهای داوطلب» (Volunteer Management) و بصورت مقیاس پنج گانه لیکرت جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید. روایی پرسشنامه از طریق نظرات 10 تن از متخصصین مدیریت بحران و نیروی انسانی بیمارستان تایید و با استفاده از تکمیل 30 پرسشنامه پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ محاسبه شده است. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 تحلیل شدند.
یافته ها
در بین روش های اطلاع رسانی به ترتیب رسانه های تصویری با میانگین رتبه ای (94/5)، فراخوان عمومی با میانگین رتبه ای (82/5) و پیام کوتاه با میانگین رتبه ای (63/5) روش های مناسب و با مقایسه این میانگین با عدد 3 بوده اند (05/0 ≥ P). جلب مشارکت نیروهای داوطلب مناسب ترین روش به ترتیب پرداخت حقوق ماهیانه با میانگین رتبه ای (59/4) و صدور کارت معتبر نیروی داوطلب با میانگین رتبه ای (43/4) تعیین شدند (05/0 ≥ P).
نتیجه گیری
استفاده از رسانه های تصویری (تلویزیون)، فراخوان عمومی در سطح شهر و ارسال پیامک انبوه روش های اطلاع رسانی مناسب و پرداخت حقوق ماهیانه و صدور کارت معتبر نیروی داوطلب روش های موثر برای جلب مشارکت نیروهای داوطلب می باشند. پیشنهاد می شود از برنامه های تلویزیونی و انجام تبلیغات شهری در جهت اطلاع رسانی و حقوق ماهیانه و تهیه کارت های معتبر نیروی داوطلب جهت جلب مشارکت بهره گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!