شناسایی مولکولی ژن های ویرولانس در سویه های بالینی سالمونلا تیفی موریوم به روش Multiplex-PCR و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آنها

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سالمونلا یک ارگانیسم روده ای گرم منفی است که عامل ایجاد بیماری و بروز مسمومیت های غذایی در انسان می باشد. هدف از مطالعه حاضر شناسایی ژن های Stn، sopB، slyA، spvc و Phop/Q در سویه های سالمونلا تیفی موریوم جدا شده از نمونه های بالینی به روش Multiplex PCR و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-مقطعی و در یک بازه زمانی 12 ماهه از ابتدای فروردین لغایت پایان اسفند 1394، تعداد 60 جدایه بالینی سالمونلا تیفی موریوم از بیمارستان شریعتی تهران جمع آوری شد. پس از تایید سویه ها با استفاده از تست های استاندارد بیوشیمیایی و میکروبیولوژیکی، آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی روی محیط مولر هینتون آگار و بر اساس استاندارد (CLSI) انجام گردید. آزمون multiplex-PCR جهت تشخیص ژن های حدت با استفاده از آغازگرهای اختصاصی انجام شد.
نتایج
نتایج آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد که تمامی ایزوله ها دارای حساسیت به ایمی پنم، جنتامایسین و تری متوپریم بودند. هم چنین، یافته های مولکولی در خصوص فراوانی ژن های slyA، Stn، sopB،Phop/Q به ترتیب برابر 23/3، 30، 3/33 و 43/3 درصد گزارش گردید، درحالی که ژن spvC در جدایه های سالمونلا تیفی موریوم مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر حاکی از شیوع ژن های ویرولانس در سویه های بالینی سالمونلا تیفی موریوم می باشد که می تواند به عنوان زنگ خطری برای انتشار این ژن ها به دیگر سروتیپ های سالمونلا باشد. از آنجایی که ژن های ویرولانس سالمونلاها روی جزایر بیماری زایی سالمونلا (SPI) قرار دارند، شیوع بالای این ژن ها می تواند به انتشار این جزایر در بین سویه های سالمونلا کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
376 تا 382
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!