جذب 2 کلروفنل توسط کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و پوست موز: مطالعات تعادلی و سینتیکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ترکیبات فنلی در فاضلاب صنایع مختلف موجود بوده و جزء آلاینده های دارای تقدم می باشند، بنابراین قبل از تخلیه به محیط زیست باید مورد تصفیه قرار گیرند. هدف مطالعه حاضر، بررسی جذب 2-کلروفنل توسط کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و پوست موز بود.
روش بررسی
این تحقیق به صورت آزمایشگاهی و به صورت ناپیوسته انجام گرفت. پوست پرتقال و موز در دمای 105 درجه سانتی گراد خشک و سپس کربونیزه و در اندازه 30 مش دانه بندی شد. تاثیر پارامترهای مختلف مثل زمان تماس (10تا 120 دقیقه)، (11-3) PH غلظت اولیه 2-کلروفنل (10 تا 200 میلی گرم در لیتر) و دوز بیومس (0/2 تا 2 گرم در لیتر) بر عملکرد جاذب بررسی شد. نمو نه ها با دو بار تکرار مورد آزمون قرار گرفتند و مدل های مختلف ایزوترم و سرعت واکنش جذب از طریق مقایسه ضریب رگرسیون (R2) تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد با افزایش زمان تماس و دوز جاذب، میزان حذف 2 کلروفنل با هر دو جاذب افزایش می یابد، اما ظرفیت جذب جاذب (qe) کاهش می یابد. با کاهش غلظت اولیه 2 کلروفنل، میزان حذف افزایش یافت و pH بهینه برای جذب معادل 5 تعیین گردید. داده های حاصل از ایزوترم جذب لانگمویر برای هر دو جاذب بهتر از سایر ایزوترم ها پیروی می کنند. از طرف دیگر بررسی سینتیک جذب بیانگر تطابق بهتر داده ها با معادله درجه دوم کاذب بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر مشخص شد که کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و موز به عنوان یک جاذب ارزان قیمت از پتانسیل جذب بالایی در حذف آلاینده 2-کلروفنل از نمونه های آب و فاضلاب برخوردار می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p1597087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!