بررسی عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی - سیاسی (مطالعهای درباب شهروندان بالای 18 سال شهر کرج)

چکیده:
لزوم مشارکت مردم در تمام فعالیت های اجتماعی و سیاسی امروزه در همه جوامع پذیرفته شده و روز به روز نیز بر اهمیت آن افزوده می شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی- سیاسی انجام شده است. در این تحقیق، با استفاده از نظریه های تلفیقی مشارکت به منزله پشتوانه نظری، رابطه بین رضایتمندی اجتماعی و سیاسی، دینداری، رسانه ها و پایگاه اجتماعی- اقتصادی با مشارکت تحت بررسی قرار گرفت.
روشی که در تحقیق حاضر به کار رفته پیمایش است و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جمعیت تحقیق کلیه شهروندان بالای 18 سال شهر کرج است که 400 نفر از میان آنها به مثابه نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های رگرسیون خطی دو متغیره، آزمون تی، و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. درنهایت، مشخص شد که رضایتمندی سیاسی 33 درصد از تغییرات مشارکت اجتماعی- سیاسی را توضیح میدهد، دینداری نیز 19/6 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کند. بین هریک از متغیرهای رضایتمندی اجتماعی، رسانه جمعی، درآمد و جنسیت با مشارکت اجتماعی- سیاسی هم رابطه معنادار مشاهده شد. پساز ورود همزمان متغیرهای اصلی و متغیرهای شخصی شهروندان به مدل تحقیق، مشخص شد که درمجموع متغیرهای تحقیق 41 درصد از تغییرات مشارکت اجتماعی- سیاسی را توضیح میدهند. نتایج تحقیق حاضر از برازش بالای نظریه تحقیق با یافته های تجربی مشاهده شده حکایت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1598026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!