مقایسه توکسیسیته فرآورده گیاهی SIM5 و فراکشن های آن بر سلول های طبیعی در حال استراحت، فعال و سلول سرطانی

چکیده:
مقدمه و هدف
بسیاری از داروهای ضدسرطانی، هم سلول های سالم و هم سلول های سرطانی را هدف می گیرند. باتوجه به اهمیت تکثیر سلولی در مراحل فعال شدن لنفوسیت ها، ترکیبات ضدسرطانی که بر سلول های نرمال در حال تکثیر اثر نامطلوب نداشته باشند، بسیار ارزشمند هستند. اثر توکسیک فراورده گیاهی SIM5 بر برخی سلول های سرطانی گزارش شده، ولی تاثیر آن بر سلول های طبیعی در حال تکثیر مشخص نیست. مطالعه حاضر به منظور مقایسه کامل تر اثر این فراورده و فراکشن های آن بر سلول های طبیعی در حال استراحت و در حال تکثیر و نیز رده سرطانی طراحی شده است.
مواد و روش ها
رده سلولی BCL1 (سرطانی) و سلول های طحال موش (طبیعی در حال استراحت) کشت داده شدند. به نیمی از چاهک ها محرک (ConA یا LPS) اضافه شد (طبیعی در حال تکثیر) و به مدت 48 ساعت با غلظت های مختلف SIM5 و یا فراکشن های آن (بر اساس وزن ملکولی تقریبی) مجاور شدند؛ سپس تست MTT انجام شد و میزان توکسیسیته و IC50 محاسبه گردید.
نتایج
بااینکه SIM5 اثر توکسیک قوی بر رده سرطانی BCL1 داشت (از 2 تا 2/0 با IC50 حدود 41/0 میلی گرم در میلی لیتر)، ولی بر لنفوسیت های فعال شده اثر توکسیک نداشته، به علاوه توانست لنفوسیت های طبیعی در حال استراحت را فعال نماید. بهترین تاثیر ضدسرطانی در محدوده وزن ملکولی 30-50 کیلودالتون (IC50 حدود 1 میکروگرم در میلی لیتر) و بهترین اثر فعالیت سلولی در محدوده 10-30 کیلودالتون مشاهده شد.
نتیجه گیری
اثر فراورده گیاهی SIM5 بر سلول های سرطانی، طبیعی در حال استراحت و طبیعی در حال تکثیر متفاوت است. جست وجوی مکانیسم های احتمالی افتراق آن می تواند راهگشای استفاده از این فراورده به عنوان داروی ضدسرطانی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1599681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!