اهدای جسد و جایگاه وقف در آموزش پزشکی

چکیده:
زمینه و هدف
آناتومی سنگ بنای آموزش پزشکی به شمار می رود که از طریق کالبدشکافی جسد صورت می گیرد. در واقع، جسد انسان کتابی است که می تواند زمینه های آموزشی فراوانی را جهت آموزش صحیح طب برای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی فراهم آورد، اما کمبود جسد، یکی از اساسی ترین مشکلات دانشکده های پزشکی محسوب می شود؛ موضوعی که با وجود بالا بودن آموزش های تئوری، آموزش عملی مباحث آناتومی را با مشکل مواجه کرده است.
روش کار
مطالعه حاضر با استفاده از منابع علمی، مقالات و گزارش های موثق، به بحث در مورد اهدای جسد و اهمیت آن، موانع اهدای جسد و بررسی جایگاه وقف در رفع این موانع پرداخت.
یافته ها
تجارب به دست آمده از طریق کالبدشکافی با استفاده از جسد انسان، به مراتب برتر و بسیار متفاوت از آموزش های ارایه شده توسط جایگزین های مصنوعی مانند مولاژ و کتاب است. برای آموزش بهتر، نیاز مداوم به اجساد وجود دارد. کمبود جسد در دانشگاه های علوم پزشکی، سال های متمادی است که مورد بحث و اعتراض مدرسان آناتومی و دانشجویان پزشکی می باشد. تهیه اجساد برای کالبدشکافی کار دشواری است و به نظر می رسد نیاز به فرهنگ سازی مناسبی دارد. همچنین، با در اختیار گذاشتن متوفیان مجهول الهویه سردخانه های پزشکی قانونی به دانشگاه های علوم پزشکی، هم می توان گام موثری در جهت کسب علم برداشت و هم اجر معنوی برای متوفی به همراه دارد.
نتیجه گیری
چراغ آناتومی را با وقف جسد می توان روشن نگه داشت. اهدای جسد یک راه واقعی و تاثیرگذار جهت حمایت از پیشرفت های پزشکی برای زندگی بهتر نسل های آینده است. مسایل حقوقی، فرهنگی و مذهبی از جمله موانعی هستند که در راه وقف جسد احساس می شود. برای برداشتن این موانع، ایجاد موسسات اهدای جسد، فرهنگ سازی و ایجاد آگاهی و انگیزش در جامعه، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 267
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!