رابطه کیفیت زندگی و استرس با رضایت زناشویی در زنان مبتلا به سردرد میگرنی شهرستان اهواز

چکیده:
مقدمه
رضایت زناشویی احساس خشنودی و رضایت توسط زن یا شوهر است، زمانی که همه جنبه های ازدواج خود را در نظر می گیرند. رضایت یک متغیر نگرشی است، بنابراین یک خصوصیت فردی زن و شوهر محسوب می شود. یکی از شاخص های بهداشت روانی میزان رضایت زناشویی است.
هدف
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و استرس با رضایت زناشویی در زنان مبتلا به سردرد میگرنی در شهرستان اهواز انجام شد.
مواد و روش ها
طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که در زمره تحقیقات توصیفی قرار می گیرد. جامعه مورد نظر در این پژوهش کلیه زنان مبتلا به سردرد میگرنی مراجعه کننده به بخش نورولوژی بیمارستان های شهرستان اهواز در سال 1393 بودند که 100 نفر از آن ها به روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند و 3 پرسشنامه ی کیفیت زندگی، استرس و رضایت زناشویی را تکمیل نمودند. داده های تحقیق با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری با روش stepwise و با نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که بین کیفیت زندگی و رضایت زناشویی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (44/0= r و 001/0 P <)، همچنین بین استرس و رضایت زناشویی در زنان مبتلا به سردرد میگرن رابطه منفی معناداری وجود دارد (72/0-r= و 001/0 P <). بالاترین ضریب همبستگی مربوط به استرس است که مهم ترین متغیر پیش بین در این پژوهش می باشد. هر دو متغیر استرس و کیفیت زندگی توانستند 52% از واریانس رضایت زناشویی را در زنان مبتلا به سردرد میگرنی در شهرستان اهواز تبیین کنند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش می توان گفت که به منظور افزایش میزان رضایت زناشویی افراد و به ویژه بیماران مبتلا به سردرد میگرنی، بهتر است که میزان استرس آن ها کاهش و همچنین کیفیت زندگی آن ها افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!