گزارش یک مورد عفونت ناشی از پورت آلوده دریک کودک مبتلا به لوسمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
لوسمی یک بیماری سیستمیک است که در آن مکانیسم طبیعی جهت ساختن عناصرخونی دائما مختل می گردد. درحقیقت لوسمی رشد کلونال بدخیم سلولهای خونساز بوده که از یک سلول پیش ساز بدخیم شده ایجاد می شود. بیماری ALLشایع ترین سرطان در اطفال می باشد. این بیماران به عفونت های باکتریایی دچار می شوند. باکتری سراشیا مارسسنس یکی از علل عفونتهای بیمارستانی و همهگیری های بخشهای نوزادان بهخصوص در بخشهای مراقبت ویژه میباشد.
مورد: بیمارپسربچه 5 ساله مبتلا به لوسمی ALL از بیماران بستری در بیمارستان محک بود. بیمار چند هفته قبل تحت عمل جراحی قرار گرفته ودر بازوی سمت چپ پورت جاگذاری شده بود. از بیمار نمونه خون و ادرار گرفته شد که کشت ادرار و آنالیز ادرار منفی شد. اما کشت خون بیمار مثبت گزارش شد. سپس از پورت بیمار نمونه تهیه کردند وآنرا در ابتدا در محیط هایEMB ، بلادآگار وشکلات آگار کشت دادند که باکتری سراشیا مارسسنس تشخیص داده شد. سپس برای تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی از روش دیسک دیفیوژن بر طبق رهنمودهای CLSI سال 2013 استفاده گردید که سویه باکتری به بسیاری از آنتی بیوتیک های مورد استفاده مقاوم بود.
نتیجه گیری
سراشیا مارسسنس ارگانیسمی می باشد که توانایی ایجاد باکتریمی وعفونت در افرادی که سیستم ایمنی آنها تضعیف یافته و به خصوص در کودکان مبتلا به لوسمی که از پورت استفاده می کنند، را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!