فراوانی باکتری های مقاوم به مواد ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک ها در هوای چندین ایستگاه مختلف مترو در شهر تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ذرات ریز زیستی، ذرات معلق و موجود در هوا بوده که حاوی میکروارگانیسمها یا ترکیبات آلی هستند که با جریان باد، تغییرات جریان هوا و عوامل دیگر فیزیکی جابجا می شوند و می توانند باعث انتقال میکروارگانیسمها بخصوص عوامل بیماریزا شوند. هدف از این مطالعه، بررسی باکتری مقاوم به مواد ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک ها در هوای ایستگاه های مختلف مترو بوده است.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر از هوای جاری در ایستگاه مترو و از سطوح سکو و صندلی، نمونه برداری انجام گردید. پس از تعیین جنس و گونه باکتری های بدست آمده، مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر عوامل ضد میکروبی مختلف با استفاده از روش انتشار از ژل و رقت سازی در لوله انجام گردید. وجود ژن qacA/B در سویه های حساس و مقاوم S. aureus وE. Coli با روشPCR بررسی شد.
یافته ها
در مطالعه حاضر فراوانی سویه های گرم منفی کمتر از سویه های گرم مثبت بود به طوری که بیشترین سویه ها به ترتیبS. aureus وE. faecalis و کمترین آنهاE. coli بود. 2% از سویه های S. aureus در آزمون کربی بائر به عنوان MRSA در نظر گرفته شدند. بیشترین و کمترین فراوانی ژن qacA/B به ترتیب در سویه های S. aureus (23%) و E. coli (7%) بود.
نتیجه گیری
با توجه به حضور سویه هایی که می توانند ایجاد بیماری کنند، ضرورت دارد تا نظافتی که در ایستگاه های مترو انجام می شود با استفاده از ترکیبات دزانفکتانت های قوی انجام گیرد. با توجه به در دسترس بودن و سهولت مصرف هیپوکلریت سدیم، توصیه می شود از ترکیب 5% این ماده شیمیایی استفاده شود و از سایر مواد شوینده نیز به طور دوره ای استفاده گردد تا از بروز باکتری های مقاوم به دزانفکتانت ها جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!