بررسی مقایسه ی افسردگی در نوجوانان دارای والد مصرف کننده مواد و غیر مصرف کننده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از عوامل خطر ایجادکننده آسیب های روانی در نوجوانان «عوامل خانوادگی» است که شامل ارتباط ضعیف والد-کودک و اعتیاد در اعضای خانواده می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی سطح افسردگی نوجوانان 19-12 ساله دارای والد مصرف کننده مواد در مقایسه با نوجوانان دارای والدین غیر مصرف کننده می باشد.
روش بررسی
دراین پژوهش همگروهی تاریخی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 134 نفر نوجوان 19-12 ساله دارای والد مصرف کننده مواد مراجعه کننده به مراکز درمان اعتیاد شهر رشت در سال 1390 و134 نفر نوجوان دارای والدین غیرمصرف کننده که از نظر سن و جنس و تحصیلات و وضعیت اقتصادی همسان شده بودند، انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامهDASS-42 و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سوء مصرف مواد و برای تحلیل داده ها از نسخه شانزدهم SPSS و از آزمونهای رگرسیون جزئی و آزمون T مستقل استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بین دو گروه از نظر شدت افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد(P<0.05). نتیجه آزمون رگرسیون جزئی نیز نشانگر آن بود که بین سن نوجوانان و میانگین شدت افسردگی آنان رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد (P<0.05). همچنین بین افسردگی نوجوانان و طول مدت اعتیاد والدین رابطه مثبت و مستقیم وجود داشت(P<0.05). نسبت نوجوانان دارای والد مصرف کننده مواد که درجاتی از افسردگی داشته اند بیشتر از نوجوانان دارای والدین غیرمصرف کننده و شدت افسردگی نیز در گروه مورد بیشتر بوده است.
نتیجه گیری
اعتیاد والدین نقش مهمی در افسردگی فرزندان نوجوان دارد. بنابراین برنامه های ارتقاء سطح سلامت روان کودکان و نوجوانان و آموزش مهارت های مقابله ای می تواند گامی موثر جهت رشد مثبت سلامت روانی آنان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!