مداخله های پیشگیرانه خانواده محور: تاثیر بر روابط والد کودک و روش های تربیتی والدین

چکیده:
زمینه و هدف
بسیاری از والدین با سبک تربیتی خود فرصت اندیشیدن و یافتن راه حل مشکلات را به فرزندان خود نمی دهند؛ این امر احتمال بروز مشکلات رفتار را در فرزندان افزایش می دهد. در راستای پاسخ دهی به این نیاز والدین بسته های آموزشی متفاوتی طراحی و اجرا شده است که یکی از آنها کودک متفکر نام دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کودک متفکر به عنوان یک روش تربیتی خانواده محور مبتنی بر مهارت های حل مسئله، بر سبک های تربیتی و تعامل والد- کودک است.
روش
گروه نمونه شامل 40 نفر از والدین نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان پایه اول دبستان بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و تک گروهی بوده است. برنامه آموزشی کودک متفکر با هدف تغییر الگوهای فرزندپروری طراحی شد. این برنامه آموزشی در 9 جلسه 2 ساعته در هر هفته برگزار شد. به منظور ارزیابی اثربخشی برنامه از پرسشنامه روش های تربیتی (شکوهی یکتا و پرند، 1386) و پرسشنامه رابطه والد کودک (جرارد، 1994) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که آموزش روش حل مسئله به والدین به طورمعناداری در بهبود سبک تربیتی والدین موثر بوده است)01/0 (p< و نیز برنامه آموزشی به والدین میانگین خرده مقیاس های رضایت مندی و ارتباط را در رابطه والد- کودک به طور معناداری تغییر داده است (05/0 p<).
نتیجه گیری
برنامه آموزشی کودک متفکر به والدین می تواندکمک کند تا از روش های موثر نظیر حل مسئله به جای روش های غیرموثر نظیر تنبیه استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1602191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!