بررسی وضعیت و خدمات میز مرجع مجازی در کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران

چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت و خدمات میز مرجع مجازی در وب سایت کتابخانه های دانشگاه های دولتی است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی - ارزشیابی و نوع پژوهش کاربردی، با رویکرد کمی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 90 وب سایت کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران می باشد که از سرویس رتبه بندی دانشگاه ها (فور آی سی یو) برگرفته شده است. اطلاعات هر وب سایت بر روی چک لیست محقق ساخته ای گردآوری و داده های آن جهت تجزیه و تحلیل، وارد نرم افزار اکسل شده و یافته ها در قالب جداول و نمودار ارائه شده است.
یافته ها
یافته ها نشان داد که از 90 دانشگاه مورد بررسی، 22 دانشگاه در تهران و 68 دانشگاه در شهرستان ها فعالیت می کنند. 66/7 درصد از این دانشگاه ها، پیوند مربوطه به کتابخانه را به صورت مستقیم و 15 درصد نیز به صورت غیرمستقیم در صفحه اصلی وب سایت دانشگاه قرار داده اند. از 90 سایت مورد بررسی، 41 درصد دارای میز مرجع مجازی بودند و 55 درصد نیز فاقد این لینک بودند. 77 درصد از وب سایت های دارای میز مرجع مجازی از فرم وبی استفاده می کنند که دارای آیتم های محدودی هستند. در بین وب سایت های مورد بررسی، فقط 11 مورد دارای خط مشی و سیاست های مدون و سوال های FAQ و... بوده است.
نتیجه گیری
جمع بندی یافته ها حاکی از آن است که بسیاری از کتابخانه ها هر چند لینک مربوط به میز مرجع مجازی را در وب سایت خود قرار دادند، اما فعالیت های آنها چشمگیر نیست که بتواند انگیزه مراجعه های بعدی را در کاربران به وجود آورد. به طوری که از بین 90 دانشگاه مورد بررسی فقط میز مرجع 2 دانشگاه فعال بوده و به سوال های پرسیده شده از سوی محققان پاسخ دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!