تاثیر ضد میکروبی اسانس گیاه نوروزک بر باکتری های بی هوازی مولد عفونت های دهانی-حلقی

چکیده:
سابقه و هدف
نوروزک (Salvia leriifolia Benth.) گیاهی دارویی متعلق به تیره نعناع (Lamiaceae) و بومی استان خراسان است که دارای ویژگی های با ارزش دارویی نظیر خاصیت ضد میکروب، ضد التهاب، ضد درد، آرام بخش و آنتی اکسیدان می باشد. در این پژوهش (بنیادی/کاربردی) ، اثر ضد باکتریایی اسانس گیاه نوروزک بر برخی از باکتری های بی هوازی مولد عفونت های دهانی-حلقی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
بخش های هوایی نوروزک در مرحله گل دهی از منطقه بجستان، واقع در استان خراسان رضوی جمع-آوری گردید و به روش تقطیر با آب، اسانس گیری شد. اجزای اسانس از طریق آنالیز GC-MS شناسایی گردید. سپس اثر غلظت های مختلف اسانس (mg/ml 50، 25، 5/12، 25/6) بر باکتری های استرپتوکوکوس موتانس، استرپتوکوکوس پیوژنز، استرپتوکوکوس سانگوئیس و اکتینومایسس ویسکوسوس به روش های دیسک کاغذی، چاهک (انتشار در آگار)، کالیبراسیون متداول، رقت در آگار و رقت در لوله ارزیابی شد.
نتایج
در بین 35 ترکیب شناسایی شده در اسانس، به ترتیب، β- پینن (% 35/23)، α- مورولول (% 11/17)، α- پینن (% 13/14) و اوکالیپتول (1 و 8 سینئول) (% 25/13)، اجزای اصلی بودند. اسانس این گیاه تاثیر بازدارندگی قابل ملاحظه ای بر رشد باکتری های مورد بررسی داشت و بیشترین اثر بازدارندگی از رشد، در غلظت mg/ml 50 مشاهده گردید. استرپتوکوکوس موتانس ( mg/ml98/13= MIC، mg/ml99/31= MBC) و استرپتوکوکوس پیوژنز ( mg/ml32/25= MIC، mg/ml99/51= MBC) به ترتیب حساس ترین و مقاوم ترین باکتری در برابر اسانس گیاه نوروزک بودند.
نتیجه گیری
اسانس گیاه نوروزک می تواند به عنوان یک فرآورده طبیعی برای تهیه دهان شویه ها جهت کنترل بیماری های دهان و دندان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 225
لینک کوتاه:
magiran.com/p1606943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!