جداسازی، شناسایی مولکولی و بررسی میزان تولید سویه های باسیلوس مولد آنزیم آسپاراژیناز از زیست بوم شهرستان جیرفت

چکیده:
سابقه و هدف
سلول های سرطانی قادر به تولید L-آسپاراژین نمی باشند و به L-آسپاراژین پلاسمای خون وابسته هستند. L-آسپاراژیناز (L-آسپاراژین آمیدوهیدرولاز EC 3.5.1.1) واکنش تبدیل L-آسپاراژین به آسپاراتات و آمونیاک را انجام می دهد. L-آسپاراژیناز اولین آنزیم با فعالیت ضد سرطان خون می باشد که به طور گسترده در انسان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه با هدف جداسازی و شناسایی سویه های مولد آنزیم آسپاراژیناز از زیست بوم شهرستان جیرفت انجام شد.
مواد و روش ها
نمونه برداری به صورت مقطعی از محیط های مختلف در شهرستان جیرفت انجام شد. باکتری های تولید کننده L-آسپاراژیناز روی محیط جامد حاوی سوبسترای آسپاراژین و معرف فنل رد غربالگری شدند. میزان فعالیت آسپاراژینازی براساس قطر هاله ایجاد شده اندازه گیری شد و بهترین سویه های انتخاب شده با روش مولکولی 16S rRNA شناسایی شدند.
یافته ها
نتایج تعیین توالی ژن 16S rRNA نشان داد که بهترین سویه ها متعلق به جنس باسیلوس می باشند و بیشترین میزان تولید آسپاراژیناز سویه DJK23 حدود 165 واحد بر میلی لیتر می باشد. نتایج نشان داد که L-آسپاراژیناز در اسیدیته 0/5 تا 0/8 فعالیت دارد و بیشترین فعالیت آنزیمی در اسیدیته 0/7 گزارش می شود. نکته قابل توجه این است که این آنزیم در اسیدیته 0/5 حدود 36 درصد نیز فعالیت آنزیمی نشان می دهد.
نتیجه گیری
علی رغم قابلیت قابل توجه باسیلوس ها در تولید تجاری آنزیم ها، L-آسپاراژیناز این باکتری ها کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. این نتایج خاطر نشان می سازد L-آسپاراژیناز باسیلوس فعالیت قابل توجهی در حضور اسیدیته خنثی و اسیدی نشان می دهد که می تواند بعنوان یک آنزیم دارویی و صنعتی مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1606946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!