مقایسه خودپنداره و رفتار در نوجوانان بدون سابقه کیفری با نوجوانان بزهکار

پیام:
چکیده:
مقدمه
خودپنداره ی بی ثبات و منفی، سازگاری فردی و اجتماعی فرد را مختل می سازد؛ از طرفی رفتارهای خاصی در شکل گیری شخصیت بزهکارانه موثر هستند. در این مطالعه به مقایسه خودپنداره و رفتار در نوجوانان بدون سابقه کیفری با نوجوانان بزهکار پرداختیم.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود. 79 نفر از مراکز اصلاح و تربیت به صورت سرشماری و 120 نفر که با گروه اول از نظر سن و جنس همسان سازی شده، از شهر اصفهان و در سال 1391وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل 3 بخشی، شامل اطلاعات دموگرافیک، سوالات خودپنداره و رفتار بود؛ آزمون های آماری T-test، فیشر و کای دو برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده گردید.
یافته ها
در گروه بزهکار میانگین و انحراف معیار نمره خودپنداره 30/10±94/58 و رفتار 81/28±26/62 و در نوجوانان بدون سابقه، نمره خودپنداره 57/9±02/63 و رفتار 22/15±66/84 به دست آمد. میانگین نمرات خودپنداره و رفتار افراد در گروه بدون سابقه کیفری به طور معنی داری بالاتر بود (0/001>p).
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن بود که خودپنداره و رفتار نوجوانان بزهکار پایین تر از نوجوانان بدون سابقه کیفری می باشد؛ همچنین به نظر می رسد برخی عوامل دموگرافیک هم در بروز رفتار های ضداجتماعی موثر هستند. لذا به نظر می رسد روانشناسان و مشاورین شاغل در این مراکز بهتر است، برنامه های آموزشی، مشاوره ها و فنون درمانی و اصلاحی خود را با مد نظر قرار دادن چنین ناهنجاری هایی پایه ریزی نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!