مطالعه قوانین، خط مشی ها و دستورالعمل های حق دسترسی بیمار به پرونده الکترونیک سلامت در کشورهای استرالیا، کانادا و نیوزلند و مقایسه آنها با ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از منافع دسترسی به پرونده برای بیماران این است که به آنها اجازه داده شود تا درک بهتر از شرایط و درمانشان بدست آورند. هدف این پژوهش مقایسه خط مشی ها و قوانین حق دسترسی بیمار به پرونده الکترونیک سلامت در کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزلند و مقایسه آن با ایران بود.
روش بررسی
مطالعه از نوع توصیفی- تطبیقی است که قوانین، خط مشی و رویه های حق دسترسی بیمار به پرونده الکترونیک سلامت خود را در کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزلند و مقایسه آنها با ایران بررسی کرده است. ابزار جمع آوری داده ها به شکل فیش برداری بوده است که از طریق مطالعات کتابخانه ای مقالات، کتب، مجلات و پایگاه های اطلاعاتی همچون Pubmed صورت گرفته و مقایسه شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که هر چهار کشور به طور معمول دارای تعدادی قوانین، خط مشی و رویه در رابطه با حق دسترسی می باشند. اما در هیچ کدام به طور واضح و مشخص میزان حق دسترسی تعیین نشده است.
نتیجه گیری
در کشورهای مورد مطالعه در پژوهش حاضر قوانین، خط مشی ها و رویه های کلی وجود دارد که در مجموع به حق بیمار در زمینه دسترسی، محرمانگی، افشا یا واگذاری اطلاعات وی اشاره می کند؛ لذا با توجه به الزام پیاده سازی طرح سپاس، لزوم توجه به ایجاد قانون و یا حداقل خط مشی و رویه های اختصاصی و بیان کننده جزئیات این مورد کاملا مشهود می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!