مروری بر خواص آنتی باکتریال اسانس و عصاره برخی از گیاهان دارویی ایران

چکیده:
زمینه و هدف
با افزایش مقاومتهای ناشی از استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیکهای سنتتیک شیمیایی، یافتن داروهای جایگزین که هم دارای خواص آنتی باکتریال بوده و هم کمترین عوارض جانبی را برای انسان به همراه داشته باشند ضروری به نظر می رسد. در مطالعات زیادی گیاهان دارویی دارای خواص ضد میکروبی مورد توجه قرار گرفته اند. هدف از این مطالعه مروری بر خواص آنتی باکتریال برخی از گیاهان دارویی ایرانی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مروری با جستجوی واژگان کلیدی گیاهان دارویی ایران (Medicinal Plants)، خواص آنتی باکتریال گیاهان دارویی ایران (Antibacterial Effect of Medicinal Plants)، خواص ضد میکروبی گیاهان دارویی ایران Antimicrobial Effect of Medicinal Plants) ( در مقالات علمی منتشر شده در بانک های اطلاعاتی Iran medx،Magiran،Google scholar، Ebsco،Pubmed،Science direct،SID مطالب مورد نیاز به دست آمده است.
یافته ها
بسیاری از گیاهان دارویی شامل آویشن شیرازی،گزنه،زعفران،افسنطین،نعناء،اکالیپتوس،گل گاوزبان،گل میمونی بیابانی،زیره سبز،رزماری،موسیر، میوه بلوط،سیر، سگ دندان خاردار، برگ گردوی ایرانی و مریم گلی دارای خواص آنتی باکتریال خوبی بر ضد انواع باکتری های پاتوژن می باشند.
نتیجه گیری
بوسیله خواص ضد میکروبی گیاهان دارویی مورد بررسی، علاوه بر کمک در برگشت حساسیت آنتی بیوتیکها در باکتری های پاتوژن به عنوان نگهدارنده های طبیعی در انواع غذاهای آماده می توان بهره گرفت که از بین گیاهان دارویی بررسی شده آویشن شیرازی و سیر بر روی طیف وسیعی از باکتری های گرم مثبت و منفی اثرات آنتی باکتریال دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!