بررسی و تحلیل روش های استخراج ویژگی مبتنی بر الگوریتم ژنتیک چندهدفه و ماشین بردار پشتیبان برای کلاسبندی سیگنالهای الکترو مایوگرام عضلات بازو

پیام:
چکیده:
سال هاست به منظور توانبخشی و ساخت اندام مصنوعی سعی محققین بر این بوده که زمان پردازش کاهش داده شود تا برای استفاده های زمان حقیقی مناسب باشد، هرچند در این زمینه تا حدودی موفق بوده اند ولی در اکثر تحقیقات قبلی مسئله آشکارسازی نوع حرکت پیش از مشاهده آن مورد توجه نبوده است. نشان داده شده به کمک روش های بهینه سازی چند هدفه ، می توان از تقابل بین اهداف مختلف منجر به جوابی شد که در حقیقت مصالحه ای بین اهداف مختلف است همچنین از مزایای این روش نسبت به روش های تک هدفه می توان به شناسایی تعداد بیشتر راه حل ها، قابلیت اضافه کردن قوانین مختلف در آینده و واقعی تر بودن مدلهای ارائه شده در این مسائل اشاره نمود.
هدف کلی این پژوهش، ارائه راهکاری مناسب جهت تشخیص بلادرنگ نوع حرکت مورد اراده فرد در عضلات بازو مبتنی بر پردازش سیگنال های الکترو مایوگرام سطحی برای کنترل یک ساعد سایبرنتیکی با استفاده از ویژگی های مناسب زمان- فرکانسی است که توسط الگوریتم ژنتیک چندهدفهNSGA-II گزینش می شود، همچنین استفاده از ماشین بردار پشتیان به عنوان طبقه بندی کننده به منظور آشکارسازی زمان حقیقی نوع حرکت به کار گرفته شده است.
نتایج حاصل از پردازش 100 نمونه داده ثبت شده از عضلات بازو 5 سوژه سالم نشان می دهد که می توان با استفاده از روش پیشنهادی، با طول پنجره بهینه mS256 و با صحت بالای % 98.43، فرآیند شناسایی حرکت ساعد دست را در سه حالت مختلف تشخیص و مورد استفاده قرار داد. بنابراین می توان ادعا کرد که استفاده از این روش، منجر به دستیابی به خطای بهینه سازی کمتر و همچنین سرعت همگرایی کمتری نسبت به روش های قبلی می شود.
کلیدواژگان:

الکترمیوگرافی سطحی، بهینه سازی چندهدفه، ماشین بردار پشتیبان، الگوریتم ژنتیک

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1609121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!