اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر شدت علایم و بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر

پیام:
چکیده:
اهداف
سندروم روده تحریک پذیر (IBS) از شایع ترین اختلالات کارکردی دستگاه گوارش است. درمان های متفاوت دارویی و روان شناختی برای کنترل علایم این بیماری به کار برده می شود. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر شدت علایم و بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر بود.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر در سال 1391 در شهر اردبیل به روش دردسترس، انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه شدت علایم سندروم روده تحریک پذیر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی خصلتی و مقیاس رضایت از زندگی بود. برنامه درمانی مدیریت استرس شناختی- رفتاری در 10 جلسه 90دقیقه ای و به صورت گروهی برای گروه آزمایش برگزار شد. ارزیابی بیماران در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته ها
بین میانگین نمرات عاطفه مثبت، عاطفه منفی، رضایت از زندگی و شدت علایم سندروم روده تحریک پذیر در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنی دار وجود داشت (001/0p<). آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری توانست 51% واریانس مولفه عاطفه مثبت، 55% واریانس مولفه عاطفه منفی، 89% واریانس رضایت از زندگی و 57% واریانس شدت علایم IBS را تعیین کند.
نتیجه گیری
درمان مدیریت استرس شناختی- رفتاری می تواند در کاهش شدت علایم و افزایش بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p1609250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!