سازگاری در پاسخ عوامل تحریکی و مهاری رگ زایی پس از 4 هفته تمرین مقاومتی فزاینده در مردان غیرفعال

پیام:
چکیده:
اهداف
فعالیت ورزشی، از عوامل مهم و تاثیرگذار بر افزایش چگالی مویرگی و رگ زایی است که به آن آنژیوژنز گفته می شود. مهم ترین تنظیم کننده های تحریکی فرآیند آنژیوژنز، نیتریک اکساید (NO) و فاکتور اندوتلیال رشد عروقی (VEGF) هستند. اندوستاتین نیز از عوامل بازدارنده آنژیوژنز است. هدف این پژوهش، بررسی سازگاری در پاسخ عوامل تحریکی و مهاری رگ زایی پس از 4 هفته تمرین مقاومتی فزاینده در مردان غیرفعال بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش نیمه تجربی، 20 دانشجوی مرد 20 تا 25ساله سالم و کم تحرک ساکن در کوی دانشگاه تهران در نیم سال اول سال 95-1394 به عنوان نمونه دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 10نفره تجربی و شاهد تقسیم شدند. تمرین مقاومتی به صورت سه جلسه در هفته و به مدت 4 هفته انجام گرفت. نمونه گیری خون قبل و 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین از آزمودنی ها به عمل آمد و مقادیر VEGF، NO و اندوستاتین سنجیده شد. داده ها به کمک نرم افزار SPSS 18 و توسط آزمون های T مستقل و وابسته و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافته ها
مقادیر VEGF و NO در گروه تجربی در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش معنی داری داشت (001/0=p)، در حالی که در گروه شاهد تغییرات معنی داری مشاهده نشد (05/0p>). مقادیر اندوستاتین در دو گروه تجربی و شاهد در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش معنی داری نداشت (05/0p>). همچنین فقط بین متغیرهای VEGF و NO همبستگی معنی دار مشاهده شد (82/0=r؛ 016/0=p).
نتیجه گیری
4 هفته تمرین مقاومتی فزاینده در مردان غیرفعال بر عوامل تحریکی آنژیوژنز (VEGF و NO) تاثیر معنی داری دارد، ولی بر عامل مهاری آنژیوژنز (اندوستاتین) تاثیر معنی داری ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p1609257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!