بررسی مقایسه ای هزینه-سود سیستم تلفیقی تهویه صنعتی و مرطوب سازی با فیلتر خانه در یک شرکت فرآوری مواد معدنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کنترل ذرات منتشره از فرآیندهای فرآوری مواد معدنی و انتخاب سیستم های اقتصادی و مناسب کنترل آلودگی هوا یک امر ضروری است. این مطالعه باهدف بررسی هزینه-سود سیستم کنترل آلودگی اجراشده در واحدهای سنگ شکن یک شرکت فرآوری مواد معدنی و مقایسه آن با پالایش گر پرهزینه تر فیلترخانه صورت گرفت.
روش بررسی
سیستم تهویه مکنده موضعی، مرطوب سازی و سیکلون های بازده بالای مدل استایرمند با اقتباس از استانداردها و راهنماهای موجود، طراحی و نصب شد. سپس عملکرد سیستم مرطوب سازی و تهویه صنعتی به صورت مجزا و تلفیقی در کنترل ذرات منتشره در هوای محیط کار، مواجهه فردی و انتشار زیست محیطی مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت آنالیز هزینه-سود این سیستم در مقایسه با سیستم پرهزینه تر فیلتر خانه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بازده سیستم تلفیقی در کاهش میزان مواجهه فردی و غبار محیطی در خط یک سنگ شکن به ترتیب 87 و 95 درصد و در خط دو سنگ شکن 88 و 95 درصد بود. همچنین غلظت غبار خروجی از سیستم تهویه در خط یک و دو سنگ شکن به ترتیب mg/m3 28/121 و mg/m3 68/112 به دست آمد. هزینه ساخت و راهبری سالیانه سیستم تلفیقی نسبت به فیلتر خانه به ترتیب 17/2 میلیارد ریال و 992 میلیون ریال کاهش یافته است و سود سالانه جمع آوری غبار معدنی توسط سیکلون 518 میلیون ریال برآورد شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده سیستم تلفیقی اجراشده کاهش قابل توجهی از غبار منتشره در محیط کار و محیط زیست را داشته است. همچنین مطابق با تحلیل های اقتصادی صورت گرفته، در هزینه های ساخت و راهبری سالیانه سیستم تلفیقی در مقایسه با فیلتر خانه به ترتیب 73 و 80 درصد صرفه جویی شده است و در کمتر از 220 روز هزینه ساخت و اجرای پروژه از سود جمع آوری غبار معدنی توسط سیستم تلفیقی، جبران خواهد گشت بنابراین می توان در شرایط مشابه این سیستم را به عنوان یک راهکار مناسب و اقتصادی پیشنهاد داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1609437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!