بهبود ریزازدیادی و ازدیاد اقاقیا (Robinia pseudoacasia L.) با استفاده از تنظیم کننده های رشد گیاهی و عصاره جلبک قهوه ای آسکوفیلوم (Ascophyllum nodosum)

پیام:
چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر عصاره جلبک قهوه ای آسکوفیلوم (Ascophyllum nodosum) بر رشد درخت زینتی اقاقیا(.Robinia pseudoacasia L)، صورت گرفت. تکثیر کلونی درون شیشه ای (in vitro) و برون شیشه ای (ex vitro) به ترتیب با استفاده از محورهای جنینی و بذرها به عنوان ریزنمونه ها به دست آمد. عوامل تاثیرگذار بر روی تولید ریشه و شاخه اقاقیا با مقایسه تنظیم کننده های رشد گیاهی α- نفتالن استیک اسید (NAA) و 6- بنزیل آمینوپورین (BA) و محیط های کشت موراشیگ و اسکوگ (MS) و محیط کشت گیاهان چوبی (WPM) در شرایط درون شیشه ای، هم چنین بسترهای کشت (شن، پرلیت، کمپوست و کوکوپیت) با نسبت های مختلف و عصاره جلبک قهوه ای آسکوفیلوم در شرایط طبیعی بررسی شدند. هر دوی NAA و BA در غلظت های 0، 5/0، 1 و 5/1 میلی گرم بر لیتر استفاده شدند. غلظت های استفاده شده از عصاره آسکوفیلوم نیز 0، 1000، 2000 و 3000 بودند. ترکیب بهینه تنظیم کننده ها ی رشد گیاهی برای القای بیشینه ارتفاع گیاه، تعداد سرشاخه، تعداد گره، تعداد ریشه، طول ریشه، تعداد برگ، وزن خشک و وزن تر در شرایط درون شیشه ای 1 میلی گرم بر لیترNAA و 1 میلی گرم بر لیتر BA در محیط MS بود. غلظت 1000 میلی گرم بر لیتر عصاره آسکوفیلوم باعث القای بیشینه ارتفاع گیاه، تعداد گره، طول طویل ترین ریشه، تعداد برگ، وزن خشک و وزن تر شد. مناسب ترین بقای گیاهچه ها در شرایط طبیعی در هنگام کشت در بستر کشت حاوی شن، پرلیت و کمپوست به نسبت 1:1:1 مشاهده شد. حدود 75 درصد از گیاهچه های تکثیر شده و 90 درصد گیاهچه های ریزازدیادی شده به طور موفقیت آمیزی سازگار شدند. گیاهچه های باززایی شده از نظر مورفولوژیکی با گیاهان مادر یکسان بودند. پژوهش حاضر، تکثیر زیاد شاخه، نرخ بالای ریشه زایی ساقه و ارتقای برخی ویژگی های مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی اقاقیا را در صورت کاربرد تیمارهای بهینه نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1611066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!