تاثیر برنامه ذهن آگاهی بر استرس درک شده مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر

پیام:
چکیده:
مقدمه
مراقبت از بیماران آلزایمر، سخت ترین نوع مراقبت است و می تواند سبب بروز استرس، خستگی و اختلالات روانی در آنان شود که ضروری است در جهت کاهش استرس بر مراقبین اقداماتی صورت پذیرد. بر این اساس این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه ذهن آگاهی بر استرس درک شده مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر مراجعه کننده به انجمن آلزایمر ایران انجام شد.
روش کار
این پژوهش از مطالعات نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد بود، که در آن 60 نفر از مراقبین اصلی بیماران مبتلا به آلزایمر، مراجعه کننده به انجمن آلزایمر ایران واقع در شهر تهران در سال 1392، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند؛ این افراد به شکل تصادفی ساده در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برای گروه مداخله برنامه ذهن آگاهی در 6 جلسه هفتگی به مدت 2 ساعت در هرجلسه اجرا شد. داده ها از طریق پرسشنامه استرس درک شده کوهن، کامارک، مرملستین قبل و یک هفته پس از پایان مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون های تی مستقل و تی زوجی در سطح معناداری 0/05تحلیل شدند.
یافته ها
پس از انجام برنامه ذهن آگاهی، میانگین استرس درک شده در گروه مداخله از (6/42± 33/30) به (5/26± 25/43) تقلیل یافت، که نشان دهنده کاهش معنی دار استرس در این گروه بود (0/05> P). در حالی که در گروه شاهد این میزان قبل و پس از انجام مداخله (6/38± 31/60) به (5/05± 32/85) اختلاف معنی داری نداشت (05/0 < P).
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاکی از کاهش استرس درک شده در گروه مداخله داشت بدین معنی که برنامه ذهن آگاهی در جهت کاهش استرس مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر موثر می باشد وکاربرد آن برای سایر مراقبین نیز پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1611139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!