بررسی سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموزیس در بین دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سال 93-1392

چکیده:
اهداف توکسوپلاسما گوندی انگلی پروتوزئری داخل سلولی اجباری است که همه موجودات خون گرم ازجمله انسان را مبتلا می کند. عفونت حاد توکسوپلاسما در زنان باردار اغلب منجربه توکسوپلاسموزیس مادرزادی می شود که ممکن است باعث سقط جنین یا عوارض دیگری همچون تولد زودرس، عوارض نورولوژیکی دائمی و آسیب های بینایی شود. هدف از این تحقیق تعیین وضعیت آنتی بادی های ضدتوکسوپلاسموزیس در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی سبزوار است.
مواد و روش ها در این مطالعه مقطعی 137 نمونه خون از 137 دانشجوی دختر به صورت اتفاقی گرفته و برای اندازه گیری میزان آنتی بادی های ضدتوکسوپلاسموزیس با روش الایزا استفاده شد. در این پژوهش پرسش نامه ای تنظیم شد و در اختیار این افراد قرار داده شد و اطلاعاتی ازقبیل سابقه مصرف گوشت به صورت کباب و نیم پز، سابقه تماس با گربه و محل سکونت جمع آوری شد. همچنین تحلیل یافته ها با نرم افزار SPSS و آزمون مجذور کای صورت گرفت.
یافته ها آنتی بادی های IgG ضدتوکسوپلاسما در 18 نمونه (1/13درصد) به مقدار قابل توجه وجود داشت (مثبت بود). همه نمونه ها از نظر آنتی بادی IgM منفی بودند. ارتباط آماری معناداری بین موارد مثبت IgG و عواملی همچون محل سکونت، مصرف کباب، مصرف سبزیجات خام و تماس با گربه به دست نیامد (1/0P>).
نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد که 9/86درصد دانشجویان دختر نسبت به آنتی بادی های ضدتوکسوپلاسما سرونگاتیو بوده و نسبت به این عفونت درمعرض خطر هستند و باید درباره پیشگیری از بیماری توکسوپلاسموزیس مادرزادی در زمان بارداری آموزش داده شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
490 تا 495
لینک کوتاه:
magiran.com/p1612536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!