تاثیر تزریق استروئید موضعی بر تورم بافت نرم پره ورتبرال بدنبال دیسکتومی و فیوژن قدامی سرویکال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
انسداد مجرای هوایی یک عارضه کشنده به دنبال جراحی دیسک گردن می باشد. یکی ازعلت های مهم بروز این عارضه، تورم بافت نرم اطراف مهره های گردن متعاقب جراحی است. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر تزریق استروئید موضعی بر تورم بافت نرم پره ورتبرال بدنبال دیسکتومی و فیوژن قدامی سرویکال انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 40 بیمارکه به علت میلوپاتی یا رادیکولوپاتی کاندید جراحی دیسک گردن و فیوژن به روش قدامی در یک تا سه سگمان در مرکز آموزشی-درمانی شهید رجایی قزوین بودند، انجام شد. بیماران به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. در گروه مورد(20نفر) در انتهای جراحی 80 میلیگرم متیل پردنیزولون به طور موضعی در محل عمل تزریق شد. در گروه شاهد (20نفر) تزریقی انجام نشد. رادیوگرافی نیمرخ گردن یک روز قبل از عمل، 2 و 10 روز پس از عمل انجام شد. نسبت ضخامت نسج نرم جلوی مهره به طول قدامی خلفی وسط مهره (S/V) از مهره سوم تا مهره هفتم گردنی محاسبه شد. همچنین میزان دیسفاژی و درد پس از عمل نیز در روزدوم ودهم پس ازجراحی ثبت گردید. (1N201507212327IRCT:).
یافته ها
در روز قبل ازعمل نسبت S/V در مهره های سوم تا هفتم گردن در دو گروه معنی دار نبود. در روز دوم پس ازجراحی، میزان افزایش S/V در مقایسه با روز قبل از عمل در تمامی مهره های گردنی بین دوگروه اختلاف معنی داری را نشان داد (0/001p<). در حالیکه در روز دهم این میزان افزایش تنها در مهره های پنجم (گروه شاهد 0/07±0/10 گروه مورد 0/08±0/02) و هفتم گردنی(شاهد 0/05±0/11 و مورد0/1±0/02)معنی دار بود. (به ترتیب 0/002 p=و0/004p=). از نظر شدت دیسفاژی و درد پس ازعمل نیز در روز دوم و روز دهم بین دو گروه اختلاف معنی داری دیده شد.(0/001p=).
نتیجه گیری
براساس یافته های مطالعه حاضر، استفاده از متیل پرونیزولون موضعی باعث کاهش تورم بافت نرم پره ورتبرال، دیسفاژی و درد پس ازعمل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1613277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!