پروتکل درمان ترشحات غیر طبیعی واژینال در پزشکی ایرانی و پزشکی رایج

چکیده:
مقدمه
ترشحات زیاد واژن از شایع‏ترین شکایات مراجعین به درمانگاه های تخصصی زنان است. این علامت، برحسب علت ایجادکننده به روش های مختلف درمان می شود. اما در مواردی مقاومت به درمان و یا بازگشت علائم مشاهده می شود. در پزشکی ایرانی، با دیدگاهی جامع نگر به این بیماری و درمان آن پرداخته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای روش های درمانی ترشحات زیاد واژن از دیدگاه پزشکی ایرانی و رایج انجام شد.
روش کار
مطالب مربوط به مبحث ترشحات واژن از منابع مختلف پزشکی ایرانی جمع آوری و سپس طی جلسات متعدد مباحثه، بازخوانی های مکرر متون و مشورت با اساتید صاحب نظر، جمع بندی و تدوین شد. روش های درمانی مطرح در کتاب ها و مقالات پزشکی رایج نیز مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، پروتکل ادغام یافته درمان ترشحات رحمی پیشنهاد و ارائه شد.
یافته ها
از دیدگاه پزشکی ایرانی در درمان سیلان رحم، سه مرحله پاکسازی بدن، پاکسازی رحم و تقویت رحم توصیه شده است که به نظر می رسد توجه به این مراحل در پزشکی رایج، برای درمان لکوره های غیرعفونی یا عفونی راجعه و مقاوم به درمان موثر باشد.
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن فرضیات پزشکی ایرانی و تجربیات محدود درمانگاهی روی تعداد کمی از بیماران با ترشحات رحمی، به نظر می رسد انجام روند درمانی پیشنهادی، در افزایش میزان پاسخ دهی به درمان، کاهش مقاومت به درمان و کاهش موارد بازگشت بیماری موثر باشد. لذا اجرای مطالعات بالینی بیشتر برای اثبات این فرضیه و تایید اثربخشی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1616085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!