ارتباط شاخص های آنتروپومتریک با برخی مارکرهای سرمی بیماری های متابولیک در زوجین 60-25 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سال های اخیر علاوه بر نمایه توده بدنی(BMI)، اندازه دورکمر و دور لگن به عنوان شاخص های تن سنجی مرتبط با بیماری های کاردیومتابولیک مطرح شده اند. برخی از مطالعات ارتباط بین شاخص های مذکور را با بعضی از پارامترهای خونی تائید نمودند. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط شاخص های تن سنجی با شاخص های خونی بیماری های کاردیوواسکولار در زوج های شهرستان بابل انجام گرفت.
روش ها
این مطالعه مقطعی در بهار 1393 انجام گرفت، نمونه پژوهش زوج های 60-25 ساله بودند که به روش خوشه ایو تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته، حاوی متغیرهای فردی، زمینه ای و وابسته با 16 سوال بود که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. داده ها در نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در مردان بین BMI با فشار خون سیستولی، فشار خون دیاستولی، قند خون، کلسترول و تری گلیسرید ناشتا رابطه مستقیم وجود داشت (05/0>P). در زنان بین BMI با فشار خون سیستولی، فشار دیاستولی، قند خون و تری گلیسرید ناشتا رابطه مستقیم معنی دار وجود داشت. بین نسبت دور کمر به دور لگن (WHR) مردان و زنان با فشار خون سیستولی، فشار خون دیاستولی، قند خون، کلسترول و تری گلیسرید ناشتا رابطه مستقیم معنی دار وجود داشت (05/0>P). بین شاخص های تن سنجی (به جزء BMI) و متغیرهای خونی مردان و زنان یا همسرشان رابطه مستقیم معنی دار وجود داشت (05/0>P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد با افزایش BMI و نسبت دور کمر به دور لگن (WHR) زوج ها، میزان شاخص های خونی مرتبط با بیماری های کاردیومتابولیک افزایش می یابد و ممکن است به طور مستقیم و غیرمستقیم زمینه ابتلاء به بیماری های مزمن متابولیک را فراهم نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
330 تا 338
لینک کوتاه:
magiran.com/p1618849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!