آیا سرمایه اجتماعی بالا باعث ایجاد محیط اخلاقی مطلوب در سازمان می شود؟ یک بررسی پیمایشی از دیدگاه کادر پرستاری در بیمارستان های دولتی تهران

چکیده:
زمینه و هدف
سطح بالای سرمایه اجتماعی می تواند به بهبود رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری پرستاران و بهره وری بالای بیمارستان منجر شود. ارزش های اخلاقی، اساس فرهنگ هر سازمانی است که سطح بالای آن باعث تعهد بالاتر، افزایش کیفیت خدمات و جلب رضایت بیماران می شود. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و ارزش های اخلاقی در بیمارستان بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر، یک مطالعه همبستگی است. جامعه پژوهش، بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. به روش تصادفی چند مرحله ای چهار بیمارستان جنرال انتخاب شده و 180 نفر نمونه های پژوهش را تشکیل دادند. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه های سرمایه اجتماعی و ارزش های اخلاقی بود که روایی و پایایی آنها بررسی و تایید شد. تحلیل داده ها نیز در نرم افزار 18SPSS با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن صورت گرفت.
یافته ها
8/66 درصد از نمونه ها مونث و بقیه مذکر بودند. میانگین سنی 36 و میانگین سابقه کاری 5/12 سال بود. میانگین سرمایه اجتماعی 81 از 155 امتیاز و میانگین ارزش های اخلاقی 33/25 از 45 بود. بین سرمایه اجتماعی و ارزش های اخلاقی همبستگی ضعیف و معکوس وجود داشت. از بین ابعاد سرمایه اجتماعی، بعد شناختی با ارزش های اخلاقی ارتباط معنادار (05/0P<) و بعد ارتباطی با آن همبستگی مستقیم داشت (03/0rs=).
نتیجه گیری
نمرات به دست آمده از وضعیت ارزش های اخلاقی و سرمایه اجتماعی، نیاز به اصلاح و بهبود وضعیت این دو شاخص را در بیمارستان ها ایجاب می کند. به نظر می رسد عوامل دیگری غیر از سرمایه اجتماعی بر وضعیت ارزش های اخلاقی در بین پرستاران تاثیرگذار است که باید به شناسایی و تحلیل آنها پرداخت.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!