شناسایی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی استنوتروفوموناس مالتوفیلیا جدا شده از تجهیزات پزشکی و نمونه های بالینی در بیمارستانهای جهرم با استفاده از روش های فنوتیپی و مولکولار

چکیده:
مقدمه
استنوتروفوموناس مالتوفیلیا ، باسیل گرم منفی غیرتخمیری و یک پاتوژن نوظهور می باشد. این باکتری از عوامل ایجاد عفونت های بیمارستانی بوده و از نمونه های بالینی ، آب های بیمارستانی و حتی محلول های ضد عفونی کننده قابل جداسازی می باشد. اغلب سویه های این باکتری به بسیاری از آنتی بیوتیک ها از جمله کارباپنم ها، ماکرولیدها، سفالوسپورین ها، فلوروکینولون ها، آمینوگلیکوزید ها مقاوم بوده و دارای مقاومت چند دارویی هستند.
روش کار
در این پژوهش 170 نمونه به صورت تصادفی از تجهیزات پزشکی، محیط بیمارستان و 250 نمونه بالینی از بیمارستانهای جهرم جمع اوری و در ظروف استریل به ازمایشگاه منتقل گردید. نمونه ها بر روی محیط کشت های اولیه کشت شدند. با خالص سازی باسیل های گرم منفی، تست های بیوشیمیایی و افتراقی جهت شناسایی استنوتروفوموناس مالتوفیلیا انجام و پس از آن بر روی نمونه های مشکوک، PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی جهت تایید انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه ، 14 نمونه (6/5 %) از نمونه های بالینی و 1 مورد( 6/. %) از تجهیزات بیمارستانی مثبت بودند . باکتری های جدا شده به آنتی بیوتیک های تیکارسیلین (4/71%)، سفتازیدیم (3/64%)، لووفلوکساسین (57/78%)، کوتریموکسازول (14/7%)، کلرامفنیکل (57/28%)، آزترونام (3/64%)و ایمی پنم (4/71%) مقاومت نشان دادند.
نتیجه گیری
با توجه به فراوانی ، سطح بالای مقاومت آنتی بیوتیکی و افزایش مقاومت های چند دارویی در باکتری ، جهت درمان عفونت های فرصت طلب و خطرناک ناشی از آن شناسایی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ضروری بوده و توصیه می گردد. همچنین پیشنهاد می شود مطالعات دوره ای در رابطه با کلونیزاسیون استنوتروفوموناس مالتوفیلیا انجام تا بتوان در هر زمان اقدامات لازم برای مقابله با این باکتری را انجام داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1621781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!