مطالعه فلورستیک حوضه دهبار شهرستان طرقبه و شاندیز

چکیده:
تحقیق حاضر در حوضه دهبار انجام گردید که به لحاظ موقعیت در غرب کلان شهر مشهد و جنوب غربی شهر طرقبه و در بخشی از کوه های بینالود قرار گرفته است. ارتفاع متوسط این حوضه 6/1793 متر است. میانگین بارش سالیانه حوضه بر اساس آمار ایستگاه مبنا (حصار) 245 میلی‎متر به صورت سالیانه بهدست آمده است. هدف از تحقیق حاضر تعیین فلور، شکل زیستی و پراکنش جغرافیایی عناصر گیاهی حوضه دهبار شهرستان طرقبه و شاندیز میباشد. با توجه به بازدید‏های مکرر نمونه های جمعآوری شده بر اساس روش های مرسوم تاکسونومی گیاهی و به کارگیری منابع لازم، شناسایی خانواده، جنس و گونه هر یک تعیین شد. شکل زیستی هر یک از عناصر گیاهی منطقه با روش رانکایر (Raunkiaer) مشخص شد. نتایج نشان داد که در منطقه دهبار، 197 گونه متعلق به 141 جنس و 43 خانواده وجود دارد. خانواده های Asteraceae،Poaceae و Fabaceae دارای بیش‎ترین فراوانی، با درصد فراوانی 70/13، 70/13 و 65/10 هستند. فراوانیAsteraceae ممکن است به دلیل تخریب در برخی نواحی منطقه باشد که باید آن را به عنوان هشداری برای منطقه دانست و در جستجوی پیدا کردن علت آن بود. تجربه نشان داده است هنگامی که درصد تخریب پوشش گیاهی در ناحی های بالا رود، اعضاء بعضی تیره های گیاهی نظیر تیره Asteraceae حضور بیش‎تری در فلور منطقه پیدا می کنند.
مهم‎ترین شکل های زیستی گونه های گیاهی، همیکریپتوفیتها (83/41%)، کامفیتها (46/23%) و گونه هایی با کوروتیپ ناحیه رویشی ایران تورانی 126 گونه (28/65%) از مهم‎ترین گونه های کورولوژیک منطقه هستند. فراوانی گیاهان همی کریپتوفیت در یک منطقه نشاندهنده اقلیم سرد و کوهستانی در آن است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1624704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!