فراوانی عوامل بیماری زای فرصت طلب قارچی (آسکوسفرا آپیس، آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس فومیگاتوس) در کندوهای زنبور عسل استان مازندران

چکیده:
عوامل بیماری زای فرصت طلب قارچی (آسکوسفرا آپیس، آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس فومیگاتوس) در زنبوران عسل، سبب زیان های اقتصادی و بهداشتی قابل توجهی می گردند. این مقاله به بررسی فراوانی این عوامل در کندوهای زنبور عسل استان مازندران می پردازد. برای این منظور، در سال 1380، درسطح استان، پنج منطقه (شهرستان های: نوشهر، نور، آمل، ساری و بهشهر) انتخاب گردید. نمونه گیری در سه فصل بهار، تابستان و پائیز انجام شد. در هر فصل از هر منطقه، 10 زنبورستان و ازهر زنبورستان، 4 کندو و از هر کندو نمونه های (زنبور، لارو، گرده و عسل) به صورت تصادفی انتخاب شده اند. درمجموع این تحقیق از 468 کندو در طی سه فصل نمونه گیری به عمل آمده است. در آزمایشگاه، کشت میکروبی برروی نمونه ها انجام شد. نتایج نشان می دهد که 5/36% از کل نمونه های مورد آزمایش آلوده به قارچ های بیماری زا (آسکوسفرا آپیس، آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس فومیگاتوس) بوده اند، برحسب نوع نمونه (زنبور، لارو، گرده و عسل) میزان آلودگی به ترتیب 40/37% ، 30/33%، 10/37% و 70/36% می باشد که به لحاظ آماری معنی دار نمی باشد. همچنین بر حسب نوع قارچ های بیماری زا، میزان آلودگی نمونه ها به قارچ آسکوسفرا آپیس، 43/0% ، قارچ های آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس فومیگاتوس ، 07/36% تعیین گردیده است، که تفاوت به لحاظ آماری معنی دار می باشد. بنابر این در این تحقیق، در کندو های زنبور عسل استان مازندران ، آلودگی به قارچ آسکوسفرا آپیس بسیار اندک بوده، درصورتی که آلودگی به قارچ های آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس فومیگاتوس فراوان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1625009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!