بررسی ارتباط مصرف اسید فولیک و وزن هنگام تولد نوزادان

پیام:
چکیده:
زمینه
اسید فولیک از خانواده ویتامین B می باشد و مصرف روزانه 5 میلی گرم از آن قبل از بارداری و تا هفته ی دهم حاملگی توصیه شده است. با توجه به این که در مناطق بستان آباد، خسروشهر و سراب استان آذربایجان شرقی مطالعه ای دراین خصوص صورت نگرفته است و در مطالعات کشوری شیوع مشخصی یافته نشد. از این رو هدف از این مطالعه تعیین ارتباط مصرف اسید فولیک و وزن هنگام تولد نوزادان در مادران باردار ساکن در بستان آباد، خسروشهر و سراب آذربایجان شرقی می باشد.
روش کار
مطالعه حاضر از نوع کوهورت گذشته نگر می باشد. در این تحقیق 1939زن باردار که برای مراقبت پیش از بارداری به مراکز بهداشتی مراجعه کرده بودند انتخاب و مادران بر اساس مصرف مکمل اسید فولیک به دو گروه تفسیم شدند: گروه اول مادران با مصرف منظم اسید فولیک در دوران بارداری و قبل از آن و گروه دوم زنان فاقد مصرف مکمل اسید فولیک. سپس اطلاعات مادران از جمله سن، تحصیلات، سابقه مراقبت پیش از بارداری و... اخذ و وارد برنامه آنالیز آماری SPSS نسخه 16 شده و به تجزیه تحلیل پرداختیم. در این تحلیل از تست های آماری T-Test و ANOVA استفاده گردید.
یافته ها
در این مطالعه میانگین سنی مادران شرکت کننده 98/ 25 سال و میانگین وزن زمان تولد فرزندانشان 209/ 3 کیلوگرم بود. 9/ 92 درصد مادران مصرف منظم اسید فولیک طی دوران بارداری داشتند. تحلیل نتایج نشان داد که با افزایش BMI مادران، وزن زمان تولد نوزادان نیز افزایش یافت. همچنین میان وزن بالای نوزادان در زمان تولد با مصرف منظم اسید فولیک در مادران ارتباط معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که وزن بالای مادران در ابتدای حامگی منجر به افزایش وزن نوزادان در زمان تولد می شود و مصرف اسید فولیک در دوران بارداری منجر به افزایش وزن نوزادان در زمان تولد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!